Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z stycznia 9, 2011

Bałkańska chóralistyka

fot. Marcin Badzioch , archiv. FK Zapowiada się niezwykle ciekawy koncert chóralny w Filharmonii Krakowskiej, już w najbliższą niedzielę usłyszymy muzykę całkowicie nieznaną polskim słuchaczom. W wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej zabrzmi Hrvatska misa d-moll Borisa Papandopulo (1906-1991) chorwackiego kompozytora.   Solistami podczas tego wieczoru będą Beata Karczmiarz-Kulka (sopran), Małgorzata Plewniak (alt), Józef Dwojak (tenor) oraz Leszek Skrla (baryton) artyści wystąpią pod dyrekcją chorwackiego dyrygenta Vladimira Kranjčevića. Boris Papandopulo w swojej twórczości nawiązywał do folkloru bałkańskiego (serbsko-chorwackiego oraz macedońskiego), dzięki czemu jego kompozycje charakteryzują się niezwykłą, mistyczną atmosferą. Odkrywanie nowych rejonów nieznanej dotąd muzyki jest zawsze bardzo emocjonujące dlatego koncert ten godny jest polecenia. Daniel Wierzejski 16 stycznia 2011, godzina 18.00 Filharmonia Krakowska ul. Zwierzyniecka 1 Program Boris Papandopulo - Hrvatska m

Prawykonanie najnowszego dzieła Krzysztofa Pendereckiego na zakończenie obchodów Roku Chopina 2010

„Powiało na mnie morze snów... - pieśni zadumy i nostalgii” na chór i orkiestrę, sopran, mezzosopran, baryton, to najnowsza kompozycja Krzysztofa Pendereckiego, zamówiona przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina na uwieńczenie obchodów 200-lecia urodzin Chopina.   Utwór ten zrodzony z fascynacji kompozytora poezją – napisany jest do tekstów polskich poetów, składa się z trzech części. Część pierwsza, zatytułowana „Ogród zaklęty”, została skomponowana do wierszy m.in. Tadeusza Micińskiego, Stanisława Korab-Brzozowskiego i Kazimierza Przerwy-Tetmajera oraz Bolesława Leśmiana. Wiersz Leśmiana „Pod jednym drzewem niezbadanym” stanowi główny motyw tej części utworu. W części drugiej „Co mówi noc?” o tytułowej nocy opowiadają utwory Leopolda Staffa, Aleksandra Wata i Tadeusza Micińskiego, którego wiersz „Powiało na mnie morze snów…” posłużył jako tytuł dla całego cyklu pieśni. Dwie pierwsze części utworu prowadzą do ostatniej, związanej bezpośrednio z Chopinem części, której