Przejdź do głównej zawartości

Muzyczne szarże i przestrzenie Grunwaldu 2010-07-14

Musica Festiva
Prawykonaniem trzech nowych utworów Misterium przestrzeni Zbigniewa Bargielskiego, Przestrzeni Tomasza Jakuba Opałki oraz Szarż Łukasza Pieprzyka rozpocznie się niezwykły koncert upamiętniający 600. rocznicę Bitwy pod Grunwaldem.



Kompozycje te zostały wyłonione z konkursu ogłoszonego w 2009 roku, przez Zamek Królewski na Wawelu – Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski pod przewodnim tytułem: Wawel: musica festiva. Przedmiotem konkursu był utwór (10-15 minut) na orkiestrę symfoniczną (z możliwością użycia elektroniki), którego ideę oddają słowa musica festiva czyli muzyka uroczysta.
  
Zacytujmy tu słowa prof. dr h.c. Henryka Mikołaja Góreckiego, Przewodniczącego Jury Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Wawel: musica festiva.”: Od dawna męczy mnie problem: co to jest muzyka? Mogę powtórzyć za Leszkiem Kołakowskim, że muzyka to „gość z innego świata”. I taka też, w moim odczuciu, powinna być muzyka uroczysta – wyjątkowa, „z innego świata”. Pisana przecież dla Wawelu.
  
W najbliższy czwartek 15 lipca o godzinie 19:00 podczas uroczystego koncertu na dziedzińcu arkadowym Wawelu będziemy świadkami wykonania trzech utworów oraz ogłoszenia zwycięzcy konkursu. Dopełnieniem koncertu będzie wykonanie II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka M. Góreckiego. Wykonawcami będą młodzi artyści, którzy wystąpią pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego. Koncert zostanie zarejestrowany w postaci DVD.
Gorąco polecam.


„Wawel: musica festiva” 15 lipca 2010 godz. 19:00
Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu

Program

Prawykonanie trzech utworów wyłonionych w drodze Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Wawel: musica festiva”:

Zbigniew Bargielski „Misterium przestrzeni”
Łukasz Pieprzyk „Szarże”
Tomasz Jakub Opałka „Przestrzenie”
oraz
Henryk Mikołaj Górecki II Symfonia „Kopernikowska”
Wykonawcy:
Izabela Matuła sopran, Sebastian Szumski baryton, Chór Polskiego Radia w Krakowie
Orkiestra Symfoniczna „Musica Festiva” Stanisław Krawczyński - dyrygent
Małgorzata Janicka-Słysz - prowadzenie koncertu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do