Przejdź do głównej zawartości

Siedem odsłon Aleksandra Tansmana cz.VI


Twórca nowator
 
Dorobek kompozytorski Tansmana jest olbrzymi, obejmuje przede wszystkim muzykę orkiestrową kameralną i fortepianową, a także opery i balety. Tansman jest też jednym z najpopularniejszych w XX w. kompozytorów muzyki gitarowej. Jego twórczość zalicza się do nurtu neoklasycznego, co bynajmniej nie oznacza, że tworzył on jakieś stylizacje utworów klasycznych. Muzyka Tansmana najczęściej grywana bywa w USA i Francji, gdzie jest jednym z najpopularniejszych kompozytorów polskich dwudziestego wieku. 
 
Jego nierzadko ostre, dysonansowe, politonalne lub ocierające się o atonalność utwory uznawane były przed wojną, zwłaszcza w Polsce, za awangardowe. Jego styl, choć bardzo spójny, też ewoluował – od pierwszych kompozycji utrzymanych w klimacie zbliżonym do muzyki Chopina, a później Griega, w latach 30. nabiera indywidualnych rysów. W czasach powojennych Tansman zaczął sięgać po inspiracje jazzowe, choć czynił to bardzo oszczędnie. Był też twórcą muzyki do kilku filmów.
 
Pierwszym filmem był "Rudzielec Duviviera". Odniósł światowy sukces, nie z powodu mojej muzyki, ale niemniej stał się utworem klasycznym, który znaleźć można we wszystkich filmotekach. Później zrobiłem muzykę filmową w Ameryce.
 
Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i odznaczeń międzynarodowych. Tak spektakularna kariera mogła mieć miejsce dzięki przychylności słynnych wykonawców, których nie trzeba było specjalnie nakłaniać do grania muzyki Tansmana.  W Ameryce dyrygowały jego dziełami takie gwiazdy muzycznych estrad jak: Sergiusz Kusewicki, Arturo Toscanini, Leopold Stokowski. W Europie: Erich Kleiber, Otto Klemperer, Emil Młynarski i Grzegorz Fitelberg, Tansman zyskał również przychylność wielu wybitnych kameralistów i solistów. Spotkanie z Andre Segowią zaowocowało odkryciem przez Tansmana walorów brzmieniowych gitary, na którą napisał znakomite kompozycje dedykowane temu genialnemu gitarzyście.
cdn.

Fot. Tansman Association Archiv. Dzięki uprzejmości Pani Mireille Tansman Zanuttini
From Tansman Association Archiv. Many thanks to Mrs. Mireille Tansman Zanuttini for permission.
Cytaty za „TRZYKROTNIE UCAŁOWANY PRZEZ MUZĘ” rozmowa J. Tuszewskiego z A. Tansmanem

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...