Przejdź do głównej zawartości

W poszukiwaniu Sacrum czyli Festiwal Muzyki Niezwykłej

W ramach Festiwalu odbył się również koncert zespołów Floripari i Perfugium, na którym muzycy wystąpili z repertuarem Cantigas de Santa Maria, czyli średniowiecznymi pieśniami pielgrzymów kastylijskich, wychwalającymi Matkę Najświętszą, projekt ten to pierwsze na naszym rynku opracowanie tych XIII-wiecznych poezji, które zostały przetłumaczone na język polski i zarejestrowane na płycie zespołu. Na tym koncercie nie byłem obecny, więc nie mogę podzielić się swoimi wrażeniami z niego.



Bardzo ciekawym wydarzeniem był też koncert zamykający towarzyszące Festiwalowi - Warsztaty Muzyki Niezwykłej. Koncert prezentował najnowszą twórczość chóralną znanego polskiego dominikanina Dawida Kusza OP. Większość kompozycji stanowiły utwory a cappella do tekstów najbardziej znanych antyfon maryjnych takich jak: Ave Maria, Inviolata, Ave Regina, Tota pulchra itp. Repertuar ten wymaga zdecydowanie zaawansowanego zespołu wykonawczego, nie są to proste kompozycje, z którymi mogłaby sobie poradzić zwykła schola.

Muzyka Dawida Kusza OP przeniknięta jest idiomem sakralnym, a jego technika kompozytorska znakomicie łączy w sobie nowoczesne poszukiwania brzmieniowe z tradycyjnymi technikami i stylami poprzednich epok. Twórczość ta zakorzeniona jest w bogatej tradycji europejskiej muzyki kościelnej, stąd obecne w niej inspiracje m.in. chorałem gregoriańskim czy polifonią renesansową.


Wszystkie koncerty gromadziły ogromną liczbę publiczności wypełniającej po brzegi niemałe przecież krakowskie gotyckie bazyliki: Trójcy Świętej (ojców dominikanów), Bazyliki Mariackiej i Bazylki ojców franciszkanów, z których każda mieści po kilka tysięcy osób.

Festiwal Muzyki Niezwykłej jest niewątpliwie nową jakością w skali całego kraju, ponieważ nie tylko prezentuje niezwykle wartościową muzykę w najlepszych wykonaniach, ale niesie ze sobą konkretną misję, poszukiwania w muzyce Sacrum, odkrywania i przywracania muzyki liturgicznej do jej właściwego kontekstu: zarówno przestrzeni sakralnej kościołów jak i docelowo do liturgii. Również warsztaty prowadzone w tym samym czasie mają na celu podniesienie kompetencji i doskonalenie umiejętności muzyków kościelnych. Gratuluję Fundacji znakomitego Festiwalu, który wystartował z ogromnym sukcesem, oby idea ta była kontynuowana w kolejnych latach z podobnym rozmachem i podobnym poziomie.

Pełny tekst relacji z Festiwalu Muzyki Niezwykłej dostępny - tutaj

Daniel Wierzejski

fot. Katarzyna Klimek (FDOL)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie