Nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie ukazała się kolejna znakomita publikacja muzykologów z „Krakowskiej Szkoły Teoretycznej” zatytułowana Twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Od genezy do rezonansu.
Jest to obszerna, zbiorowa praca analityczna wydawana w kolejnych zeszytach, których do tej pory wyszło już cztery, a całość zaplanowana jest na siedem tomów. Zbiór tych studiów zamyka pewien ważny okres pracy autorów, śledzących od lat i analizujących dogłębnie twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Praca ta jest owocem projektu badawczego sfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który został zrealizowany w latach 2004-2007 w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. dra hab. Mieczysława Tomaszewskiego.
Całość podzielona została na siedem tomów, a każdy z nich obejmuje pewien okres drogi twórczej według periodyzacji jaką przyjął ów zespół badawczy. Kolejne fazy mają ukazać czytelnikowi etapy ewolucji twórcy Trenu i VIII Symfonii „Pieśni przemijania”. Każdy z zeszytów zawiera bardzo wnikliwe analizy kompozycji Pendereckiego, ułożonych chronologicznie od debiutu w latach pięćdziesiątych po dziś dzień, a twórczość jego rozpatrywana jest w szerokim kontekście kulturowym i widziana od genezy do recepcji i rezonansu.
Autorami analiz są znakomici znawcy tej twórczości: Mieczysław Tomaszewski, Regina Chłopicka, Teresa Malecka, Józef Rychlik i wielu innych teoretyków muzyki i kompozytorów związanych z „Krakowską Szkołą Teoretyczną”. Artykuły przygotowywane zostały w oparciu o główne założenia metody „Interpretacji integralnej” autorstwa Mieczysława Tomaszewskiego: w centrum rozważań autorów znalazły się dzieła muzyczne rozpatrywane w kontekście organicznym, od genezy koncepcji twórczej do recepcji, pozwalającej na spojrzenie na dzieło sztuki z możliwie najszerszej perspektywy.
Dotychczasowe cztery zeszyty obejmują następujące etapy twórczości: Tom 1. Początki i „mocne wejście” 1953-1960, zawierający kompozycje, którymi Penderecki zadebiutował, posiadające już w sobie zalążek jego indywidualności. Tom 2. Czas prób i doświadczeń 1960-1966, ukazuje pierwsze przeobrażenia i poszukiwania, owocujący takimi ważnymi utworami jak: Tren – Ofiarom Hiroszimy, Wymiary czasu i ciszy, Polymorphia, Fluorescencje, De natura sonoris I, są to niejako ikony polskiego sonoryzmu. Tom 3. Przełom i pierwsza synteza 1966-1971, to etap ważnych kompozycji do wielkich testów religijnych: Pasja wg. Św. Łukasza, Jutrznia, Dies irae. Tom 4. Interludium: lata sublimacji 1972-1975, ten środkowy okres przynosi takie dzieła jak: I Symfonia, Magnificat, Przebudzenie Jakuba.
Już niedługo należy spodziewać się kolejnego tomu analiz kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Cały zbiór tych studiów stworzy bardzo ważną, nietypową monografię twórczości widzianą okiem wielu naukowców. Wielość ta jest bez wątpienia atutem tej pracy, gdyż twórczość Pendereckiego w swej różnorodności wymaga pewnej dozy specjalizacji w poszczególnych jej odsłonach.
Twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Od genezy do rezonansu.
Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie
Kraków 2010
Tomy: I, II, III, IV (z VII zaplanowanych)
Format B5
ISBN 978-83-87182-94-6
Komentarze
Prześlij komentarz