Przejdź do głównej zawartości

Misteria Paschalia


Misteria Paschalia to jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce, to jeden z najlepszych festiwali muzycznych zarówno w skali naszego kraju jak i Europy. Najważniejsi wykonawcy muzyki dawnej co roku w Wielkim Tygodniu koncertują w Krakowie przedstawiając arcydzieła muzyczne z epok renesansu i baroku, w przepięknych wnętrzach zabytkowych krakowskich świątyń i sal koncertowych. 

Tegoroczne Misteria Paschalia oprócz dotychczasowej formuły nazwanej Mainstream przyniosą też dwie nowe odsłony festiwalu: Debuts i Trance wprowadzające element innowacji do programu festiwalowego.

W części Mainstream pojawią się tak jak dotychczas miało to miejsce największe sławy wykonawstwa muzyki dawnej takie jak: Jordi Savall, Marc Minkowski, Philip Jaroussky, Ottavio Dantone, Fabio Biondi, czy tak znakomite zespoły jak: Europa Galante, L’Arpeggiata, Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, oraz Accademia Bizantina.

Usłyszymy wielkie i uznane arcydzieła muzyczne jak Msza h-moll Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Marca Minkowskiego wraz zespołem Les Musiciens du Louvre-Grenoble, oraz muzykę na nowo odkrytą dla współczesności: Christina Pluhar z zespołem L’Arpeggiata i kwartetem korsykańskim Barbara Furtuna oraz z solistami Philippem Jarousskym i Lucillą Galeazzi, zaprezentują program z płyty Via Crucis, złożony m.in. z XVII-wiecznych włoskich pieśni pasyjnych. Jordi Savall z zespołami Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya przedstawi program La Tragédie Cathare z muzyką, która przeniesie nas w świat XIII-wiecznych Katarów i krucjat.

Nowością tegorocznej edycji festiwalu będzie obecność obok mistrzów wykonawstwa historycznego, młodych muzyków stojących u progu swej kariery, a mających już ciekawą wizję interpretacyjną. Pierwsi w ramach odsłony Debuts wystąpią muzycy z zespołu La Morra, z koncertem w kaplicy św. Kingi w Wieliczce, gdzie przedstawią program przygotowany specjalnie na festiwal Lacrime di Leo – sekretna muzyka papieża Leona X.

Druga nowa odsłona Trance będzie częścią prezentującą muzykę lżejszą gatunkowo, artyści znani ze świata muzyki rozrywkowej prezentować będą rozmaite produkcje o tematyce pasyjnej, tu przeszłość zderzy się ze współczesnością, tradycyjne wzory artystyczne z nowoczesnymi środkami wykonawczymi. Część tę zainauguruje wyjątkowy koncert w Wielką Sobotę, podczas którego usłyszymy muzykę do niemego filmu Męczeństwo Joanny d’Arc z 1928 roku, napisaną przez Adriana Utleya z Portishead i Willa Gregory’ego z Goldfrapp.
Czy te zabiegi transformujące dotychczasową sprawdzoną już formułę festiwalu, przyniosą kolejny sukces i zyskają aprobatę melomanów przekonamy się już w najbliższych dniach.



Misteria Paschalia, 18-25 kwietnia 2011
Program:

Wielki Poniedziałek
18 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Jean-Philippe Rameau / Jean-Joseph de Mondonville – Les Grands Motets

Le Concert d’Astrée
Emmanuelle Haïm – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielki Wtorek
19 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Leonardo Leo – Sant’ Elena al Calvario

S.Elena: Gemma Bertagnolli – sopran
S. Macario: Vivica Genaux – sopran
Eustazio: Anna Chierichetti – sopran
Draciliano: Roberto Abbondanza – bas
Eudossa: Helena Rasker – kontralt


Europa Galante
Fabio Biondi – dyrygent 

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielka Środa
20 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Kościół św. Katarzyny w Krakowie

La Tragédie Cathare

Hespèrion XXI
La Capella Reial de Catalunya
Jordi Savall – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielki Czwartek
21 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Via Crucis

Philippe Jaroussky – kontratenor
Lucilla Galeazzi – sopran
Barbara Furtuna
L’Arpeggiata
Christina Pluhar – dyrygent 

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielki Piątek
22 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Giovanni Battista Pergolesi – San Guglielmo d’Aquitania

San Guglielmo & Alberto: Raffaella Milanesi – sopran
Cuòsemo: Maurizio Lo Piccolo – bas
Angelo da Pagio: Paolo Lopez – sopran
San Bernardo & Padre Arsenio: Anne-Lise Sollied – sopran
Demonio: Lisandro Abbadie – bas

Les Talens Lyriques
Christophe Rousset – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia


Wielka Sobota
23 kwietnia 2011, 17.00, Debuts
Kaplica św. Kingi, Kopalnia Soli w Wieliczce

Lacrime di Leo

La Morra
Corina Marti, Michał Gondko – kierownictwo artystyczne

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

23 kwietnia 2011, 20.30, Trance
Opera Krakowska

The Passion of Joan of Arc

Adrian Utley (Portishead) & Will Gregory (Goldfrapp)
Octava Ensemble
Capella Cracoviensis
Charles Hazlewood – dyrygent

Niedziela Wielkanocna
24 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im.
Karola Szymanowskiego w Krakowie

Johann Sebastian Bach – Msza h-moll

Les Musiciens du Louvre-Grenoble
Marc Minkowski – dyrygent

rejestracja Program 2 Polskiego Radia


Poniedziałek Wielkanocny
25 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Antonio Vivaldi – Arie e concerti III

Veronica Cangemi – sopran
Accademia Bizantina
Ottavio Dantone – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie