W poszukiwaniu własnej drogi
Bycie kompozytorem nie jest dziś
łatwym zadaniem, a życie w XXI wieku, stawia przed twórcą duże
wymagania. Nie wystarcza już opanowanie tradycyjnych środków muzycznego
przekazu, trzeba też stawić czoła nowoczesnym technologiom, a także
opanować rozliczne współczesne techniki kompozytorskie. Ponadto, wobec
braku obowiązujących konwencji estetycznych, niełatwe jest obranie
własnej drogi twórczej. Z tymi wszystkimi trudnościami znakomicie radzi
sobie kompozytor młodego pokolenia, Karol Nepelski.
Pochodzi on z północnej Polski, gdzie
rozpoczął swoją edukację muzyczną. Następnie studiował na Wydziale
Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, szybko jednak porzucił studia
techniczne i przeniósł się w 2002 do Krakowa, by z dala od rodzinnych
stron rozpocząć studia z kompozycji na Akademii Muzycznej w klasie prof.
Marka Stachowskiego. Tytuł magistra uzyskał z wyróżnieniem w klasie
kompozycji prof. Zbigniewa Bujarskiego. Następnie podjął studia
doktoranckie w klasie profesora Krzysztofa Pendereckiego, które właśnie
zakończył otrzymując naukowy tytuł doktora. W 2005 roku studiował w
Staatliche Musikhochschule Stuttgart w ramach programu stypendialnego
SOCRATES/ERASMUS; otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego za wyróżniające osiągnięcia w nauce. Współpracował z
Państwową Wyższą Szkołą Teatralną i Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie
oraz Uniwersytetem Jagiellońskim, a od roku 2006 z Akademią Teatralną w
Warszawie. Te wszystkie doświadczenia naukowe i artystyczne wpłynęły na
to, iż stał się on twórcą o dużym zapleczu teoretycznym i praktycznym,
poszukującym w muzyce jej arche.
Fascynują go pierwotne kultury oraz
wytwarzane przez nie artefakty, sposób funkcjonowania najbardziej
podstawowych i najgłębszych przeżyć, emocji ludzkich w wytworach
artystycznych dawnych ludów. Swoje doświadczenia pochodzące z tych
obserwacji, poszukiwań w tym zakresie zastosował w swojej twórczości np.
w utworze Tajemnice Groty Lascaux. Innym źródłem jego inspiracji są najnowsze naukowe badania w zakresie neuroestetyki, które zaowocowały powstaniem utworu Neurosymfonia.
Karol Nepelski zdobył też wiele
nagród za swoją twórczość: w 2008 roku otrzymał I nagrodę w
Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Marka Stachowskiego za
kompozycję Feu Eternel na orkiestrę symfoniczną oraz przebywał w
Bourges (Francja) jako kompozytor-rezydent. W 2009 roku przebywał w
Norwegii gdzie realizował kompozycję komputerową (performance) w studiu
NOTAM w Oslo.
Nepelski jest autorem muzyki
instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, kameralnej, orkiestrowej oraz
scenicznej (opera, dramat, musical), a także muzyki do filmu. Zajmuje
się również muzyką elektroakustyczną, twórczością audio-video oraz
performancem.
Jego muzyka była prezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, festiwalu muzyki współczesnej w Dreźnie, Musica Polonica Nova
we Wrocławiu, Międzynarodowych Dniach Kompozytorów Krakowskich,
Śląskich Dniach Muzyki Współczesnej, Festiwalu Audio Art w Krakowie,
Festiwalu SYNTHESE 2008 w Bourges (Francja), festiwalu Ostrava Days Festival 2009 oraz przez Filharmoników Lwowskich. Kompozycja Karola Nepelskiego pt. The Elements II (Żywioły)
wzbudziła zainteresowanie estetyków Uniwersytetu Jagiellońskiego i była
prezentowana na Ogólnopolskiej Konferencji Estetycznej pt. Materia Sztuki (2008).
Ten młody twórca posiada już całkiem
imponujące osiągnięcia i zdobył wiele doświadczeń artystycznych, które
przekładają się na coraz bardziej interesujące kompozycje. Warto śledzić
rozwój tego świetnie zapowiadającego się kompozytora, który nie ustaje w
poszukiwaniach własnej drogi twórczej i indywidualnego stylu, sięgając
do różnych niezwykle frapujących źródeł inspiracji.
Daniel Wierzejski
Link do strony internetowej Karola Nepelskiego: tutaj.
Komentarze
Prześlij komentarz