Przejdź do głównej zawartości

Sinfonia da requiem – światowe prawykonanie

fot. Filip Fert
Nowa – VIII już symfonia Krzysztofa Meyera – Sinfonia da requiem, swą premierę światową miała przed tygodniem w Katowicach. Dzieło zainspirowane zostało twórczością Adama Zagajewskiego, wykorzystuje zaadaptowane dla potrzeb Symfonii cztery wiersze poety: Jedwabne, Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich, Dożywocie i Persefona, dotykając w ten sposób bardzo bolesnego tematu zbrodni na ludności żydowskiej.
Dzieło wykonała Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach z towarzyszeniem Chóru Polskiego Radia z Krakowa oraz Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Całość poprowadzi Michail Jurowski, dyrygent wielokrotnie współpracujący z Krzysztofem Meyerem, któremu kompozytor zadedykował swą najnowszą kompozycję. Michail Jurowski z pochodzenia jest rosyjskim Żydem, który wielokrotnie poprzez antysemickie ataki w ZSRR wyjechał w latach 80-tych na emigrację. Obecnie mieszka w Berlinie i rozwija swoją działalność dyrygencką na międzynarodowym forum, dyrygując najlepszymi orkiestrami.
Wykonanie utworu poprzedziła dyskusja panelowa w Akademii Muzycznej w Katowicach, w której udział wzięli Krzysztof Meyer, Adam Zagajewski, Leszek Polony, Władysław Malinowski, Marcin Trzęsiok. Panel zorganizowany został przez Laboratorium Myśli Muzycznej oraz Katedrę Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Również ta dyskusja oprócz tematu muzyki, nowej kompozycji zdominowana została przez temat przeszłości polsko-żydowskiej.
Zapraszamy do wysłuchania retransmisji z koncertu na antenie II Programu Polskiego Radia, już w najbliższy piątek 21 stycznia 2001 o godzinie 19.00.
W drugiej części koncertu, melomani będą mieli okazję usłyszeć również Symfonię Paula Hindemitha Mathis der Maler oraz wybór z I i II Suity z baletu Romeo i Julia Sergiusz Prokofiewa.
Daniel Wierzejski

na zdjęciu od lewej Krzysztof Meyer, 
 Michail Jurowski
Adam Zagajewski
foto. Filip Fert
 Posłuchaj: wypowiedź kompozytora
Filharmonia Dwójki, 21 stycznia 2011, (piątek) godzina 19.00
Program:
Krzysztof Meyer – VIII Symfonia „Sinfonia da requiem” (prawykonanie światowe),
Paul Hindemith – Symfonia „Mathis der Maler”,
Sergiusz Prokofiew – Romeo i Julia – fragmenty 1. i 2. suity
Wykonawcy:
Chór Polskiego Radia i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
pod dyr. Michaiła Jurowskiego
Retransmisja z wykonania w dniu14.01.2011 w Sali im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach,
Prowadzący audycję – Andrzej Chłopecki
 

Komentarze

  1. Miałem okazje być na próbie generalnej w czasie nagrania i na spotkaniu z Krzysztofem Meyerem na Akademii. Warto posłuchać i wyrobić sobie własne zdanie.

    Być może nie warto patrzeć na ten utwór przez pryzmat bieżącej sytuacji, tylko spróbować ująć go bardziej uniwersalnie.

    Głupie książki pseudo historyków przeminą i za parę lat nikt o nich nie będzie pamiętał, a takie wiersze i taka muzyka zostaną i może będą miały większą wartość.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...