Przejdź do głównej zawartości

Sinfonia da requiem – światowe prawykonanie

fot. Filip Fert
Nowa – VIII już symfonia Krzysztofa Meyera – Sinfonia da requiem, swą premierę światową miała przed tygodniem w Katowicach. Dzieło zainspirowane zostało twórczością Adama Zagajewskiego, wykorzystuje zaadaptowane dla potrzeb Symfonii cztery wiersze poety: Jedwabne, Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich, Dożywocie i Persefona, dotykając w ten sposób bardzo bolesnego tematu zbrodni na ludności żydowskiej.
Dzieło wykonała Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach z towarzyszeniem Chóru Polskiego Radia z Krakowa oraz Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Całość poprowadzi Michail Jurowski, dyrygent wielokrotnie współpracujący z Krzysztofem Meyerem, któremu kompozytor zadedykował swą najnowszą kompozycję. Michail Jurowski z pochodzenia jest rosyjskim Żydem, który wielokrotnie poprzez antysemickie ataki w ZSRR wyjechał w latach 80-tych na emigrację. Obecnie mieszka w Berlinie i rozwija swoją działalność dyrygencką na międzynarodowym forum, dyrygując najlepszymi orkiestrami.
Wykonanie utworu poprzedziła dyskusja panelowa w Akademii Muzycznej w Katowicach, w której udział wzięli Krzysztof Meyer, Adam Zagajewski, Leszek Polony, Władysław Malinowski, Marcin Trzęsiok. Panel zorganizowany został przez Laboratorium Myśli Muzycznej oraz Katedrę Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Również ta dyskusja oprócz tematu muzyki, nowej kompozycji zdominowana została przez temat przeszłości polsko-żydowskiej.
Zapraszamy do wysłuchania retransmisji z koncertu na antenie II Programu Polskiego Radia, już w najbliższy piątek 21 stycznia 2001 o godzinie 19.00.
W drugiej części koncertu, melomani będą mieli okazję usłyszeć również Symfonię Paula Hindemitha Mathis der Maler oraz wybór z I i II Suity z baletu Romeo i Julia Sergiusz Prokofiewa.
Daniel Wierzejski

na zdjęciu od lewej Krzysztof Meyer, 
 Michail Jurowski
Adam Zagajewski
foto. Filip Fert
 Posłuchaj: wypowiedź kompozytora
Filharmonia Dwójki, 21 stycznia 2011, (piątek) godzina 19.00
Program:
Krzysztof Meyer – VIII Symfonia „Sinfonia da requiem” (prawykonanie światowe),
Paul Hindemith – Symfonia „Mathis der Maler”,
Sergiusz Prokofiew – Romeo i Julia – fragmenty 1. i 2. suity
Wykonawcy:
Chór Polskiego Radia i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
pod dyr. Michaiła Jurowskiego
Retransmisja z wykonania w dniu14.01.2011 w Sali im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach,
Prowadzący audycję – Andrzej Chłopecki
 

Komentarze

  1. Miałem okazje być na próbie generalnej w czasie nagrania i na spotkaniu z Krzysztofem Meyerem na Akademii. Warto posłuchać i wyrobić sobie własne zdanie.

    Być może nie warto patrzeć na ten utwór przez pryzmat bieżącej sytuacji, tylko spróbować ująć go bardziej uniwersalnie.

    Głupie książki pseudo historyków przeminą i za parę lat nikt o nich nie będzie pamiętał, a takie wiersze i taka muzyka zostaną i może będą miały większą wartość.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie