Przejdź do głównej zawartości

Lekcje muzyki Piotra Orawskiego

Fot. Archiwum Piotra Orawskiego
Lekcje muzyki to jedna z najpopularniejszych audycji emitowanych na antenie II Programu Polskiego Radia przestawiająca dzieje historii muzyki autorstwa znanego muzykologa i dziennikarza Piotra Orawskiego, który w przystępny i atrakcyjny sposób przybliża miłośnikom muzyki, postacie kompozytorów i prezentuje ich dzieła w znakomitych wykonaniach. Nie popada przy tym w zbytnie uproszczenia, jakie często stanowią cenę popularyzatorskiego podejścia. Jego audycje cechuje bardzo dobra znajomość aktualnego stanu wiedzy muzykologicznej, wnikliwość i niezwykła dbałość o każdy szczegół.
 
Moje „Lekcje muzyki” powstają dlatego, że nauczyli mnie ich moi słuchacze. Od dwudziestu pięciu lat staram się na wszystkich antenach Polskiego Radia tłumaczyć, czym jest muzyka, zdając sobie sprawę, że nie można tego do końca wyjaśnić. Subiektywna, własna historii muzyki nie oznacza jednak ani sekwencji dat, ani sekwencji zdarzeń.

Piotr Orawski otrzymał wiele wyróżnień i nagród za swoją dotychczasową działalność, która rzeczywiście zasługuję na wielkie uznanie. W roku 1984 zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Radiowym Prix Musical w Brnie za audycję W poszukiwaniu straconego ładu. Zdobył też nagrodę najbardziej upragnioną przez każdego dziennikarza publicznej radiofonii - Złoty Mikrofon, przyznawany od roku 1969. W roku 2008 otrzymał nagrodę Rady Programowej Polskiego Radia za cykl Poranków Jedynki - koncertów dla dzieci, transmitowanych ze Studia im. Witolda Lutosławskiego co tydzień przez ponad dwanaście miesięcy.
Gorąco polecamy codzienne audycje prezentowane od poniedziałku do piątku o godzinie 17.30 na antenie II Programu Polskiego Radia, są one ewenementem w polskim radiu, to doskonała audycja edukacyjna, w której każdy znajdzie coś ciekawego.

na zdjęciu Piotr Orawski 
Zdjęcia za zgodą Piotra Orawskiego
Daniel Wierzejski

Komentarze

  1. Ponieważ bardzo cenię te audycje jak i samego prowadzącego, postanowiłem takim krótkim tekstem przyczynić się do ich promocji.
    Polecam świetne źródło wiedzy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapraszamy na spotkanie autorskie z Piotrem Orawskim 29.I w Kościele rektorskim w budynku Res Sacra Miser przy Krakowskim Przedmieściu 62 w Warszawie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pracownia Badań nad Tradycją Europejską i Instytut Filologii Polskiej UAM zapraszają na spotkanie autorskie Piotra Orawskiego.
    1 marca · 15.15 - 18:00
    Lokalizacja
    Sala Teatralna Collegium Maius (wejście od ul. o. H. Kowalczyka)
    A. Fredry 10
    Poznan, Polan

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie