Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie wystąpiła z bardzo nietypowym programem przygotowując wraz z studentami wydziału wokalno-aktorskiego jedną z pierwszych „mini oper” Haendla.
Aci, Galatea e Polifemo to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana kantata dramatyczna, zwana przez kompozytora serenatą. Prawykonanie jej odbyło się w lipcu 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.
Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea bardzo się kochają, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do morza, oszalały z zazdrości Polifem zabija Acisa ciśniętym weń głazem. Chór radzi zrozpaczonej Galatei, aby użyła swojej boskiej mocy i uczyniła Acisa nieśmiertelnym. Galatea zamienia jego krew w źródło, które na zawsze będzie płynęło poprzez doliny jako rzeka Acis. Ten starożytny przekaz posłużył Haendlowi do stworzenia niezwykle dramatycznej jednoaktowej opowieści.
Szczególną uwagę zwraca niebagatelna partia Polifema wymagająca głosu o rozległej skali dwu i pół oktawy oraz zręczności, bas który w arii Fra l'ombre e gl’orrori musi poradzić sobie z nagłymi retorycznymi skokami (z – a razkreślnego do D wielkiego).
Z tym bardzo wymagającym dziełem zmierzyli się młodzi muzycy jeszcze studenci i mimo wielu niedoskonałości wykonania trzeba bardzo docenić duży wysiłek, który włożyli w staranne przygotowanie utworu. Olbrzymi walor posiada zapoznanie się z wykonawstwem muzyki dawnej już w czasie studiów, z historycznym podejściem do muzyki baroku, z dawnymi praktykami gry i śpiewu.
tekst i fot. Daniel Wierzejski
Program:
George Friedrich Haendel
Aci, Galatea e Polifemo – HWV 72
Wykonawcy:
Aci – alt: Karolina Wieczorek
Galatea – sopran: Anna Bober, Ewa Plechawska, Olga Stankiewicz
Polifemo – bas: Rafał Pawnuk, Michał Dembiński
Zbigniew Pilch prowadzenie
Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie
Komentarze
Prześlij komentarz