Przejdź do głównej zawartości

Indywidualność konkursu chopinowskiego


Orkiestra Sinfonietta Cracovia wystąpi w koncercie z indywidualnością niedawno zakończonego XVI Konkursu Chopinowskiego – Marcinem Koziakiem. Muzycy wykonają niemal obowiązkowy w tym roku Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina oraz dwa inne utwory: legendarną już Muzykę żałobnąKoncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, jednej z nielicznych kobiet w historii muzyki, wspaniałej kompozytorki, której świat mógłby nam pozazdrościć. Witolda Lutosławskiego z 1958, która stała się przełomowym utworem w karierze kompozytora. Na koniec zaś usłyszymy najbardziej reprezentatywną kompozycję polskiego neoklasycyzmu –
Indywidualność tego wieczoru – Marcin Koziak, dla wielu polski faworyt tegorocznej XVI edycji  Konkursu Chopinowskiego jest rzeczywiście niezwykle starannym i precyzyjnym wykonawcą muzyki Chopina, a do tego nie epatuje swoją osobowością, nie przytłacza swym sposobem gry. Jego interpretacje eksponują idiom chopinowski, bez zbędnego aktorstwa i popisów scenicznych wykonawcy.
Mimo młodego wieku ten 21-ketni student krakowskiej Akademii Muzycznej z klasy Stefana Wojtasa, posiada bardzo dojrzałe podejście do wykonawstwa dzieł Chopina. Ma on też na swoim koncie liczne osiągnięcia. Jest laureatem m.in. drugiej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Narvie (2004), pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Budapeszcie (2006) i drugiej nagrody Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Pianistów Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2007).
Jako solista koncertował m.in. z Chińską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej. Występował z licznymi recitalami w Chinach, Japonii, w Polsce, Niemczech, Rosji, Austrii, Szwecji oraz na Ukrainie i Węgrzech. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O walorach jego gry najlepiej przekonać się samemu w żywym wykonaniu koncertowym.

Daniel Wierzejski

23 listopada 2010, 19.30
Filharmonia Krakowska ul. Zwierzyniecka 1.
Wykonawcy:
Marcin Koziak – fortepian
Robert Kabara – dyrygent
Orkiestra Sinfonietta Cracovia
Program:
Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (1830)
Witold Lutosławski – Musique funèbre (1958)
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową (1948)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie