Przejdź do głównej zawartości

Indywidualność konkursu chopinowskiego


Orkiestra Sinfonietta Cracovia wystąpi w koncercie z indywidualnością niedawno zakończonego XVI Konkursu Chopinowskiego – Marcinem Koziakiem. Muzycy wykonają niemal obowiązkowy w tym roku Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina oraz dwa inne utwory: legendarną już Muzykę żałobnąKoncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, jednej z nielicznych kobiet w historii muzyki, wspaniałej kompozytorki, której świat mógłby nam pozazdrościć. Witolda Lutosławskiego z 1958, która stała się przełomowym utworem w karierze kompozytora. Na koniec zaś usłyszymy najbardziej reprezentatywną kompozycję polskiego neoklasycyzmu –
Indywidualność tego wieczoru – Marcin Koziak, dla wielu polski faworyt tegorocznej XVI edycji  Konkursu Chopinowskiego jest rzeczywiście niezwykle starannym i precyzyjnym wykonawcą muzyki Chopina, a do tego nie epatuje swoją osobowością, nie przytłacza swym sposobem gry. Jego interpretacje eksponują idiom chopinowski, bez zbędnego aktorstwa i popisów scenicznych wykonawcy.
Mimo młodego wieku ten 21-ketni student krakowskiej Akademii Muzycznej z klasy Stefana Wojtasa, posiada bardzo dojrzałe podejście do wykonawstwa dzieł Chopina. Ma on też na swoim koncie liczne osiągnięcia. Jest laureatem m.in. drugiej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Narvie (2004), pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Budapeszcie (2006) i drugiej nagrody Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Pianistów Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2007).
Jako solista koncertował m.in. z Chińską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej. Występował z licznymi recitalami w Chinach, Japonii, w Polsce, Niemczech, Rosji, Austrii, Szwecji oraz na Ukrainie i Węgrzech. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O walorach jego gry najlepiej przekonać się samemu w żywym wykonaniu koncertowym.

Daniel Wierzejski

23 listopada 2010, 19.30
Filharmonia Krakowska ul. Zwierzyniecka 1.
Wykonawcy:
Marcin Koziak – fortepian
Robert Kabara – dyrygent
Orkiestra Sinfonietta Cracovia
Program:
Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 (1830)
Witold Lutosławski – Musique funèbre (1958)
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową (1948)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...