Przejdź do głównej zawartości

Muzyczne obrazy i poezja muzyki Alberto Iglesiasa

fot. Tomasz Wiech, FMF
Muzyka Alberto Iglesiasa zainaugurowała 6. Festiwal Muzyki Filmowej organizowany w Krakowie corocznie przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Obecna edycja przynosi kilka nowości i urozmaiceń: pierwsza z nich to zmiana terminu festiwalu, zazwyczaj odbywającego się w maju, a przeniesionego w tym roku na wrzesień.


Alberto Iglesiasa jest jednym z ciekawszych współczesnych kompozytorów muzyki filmowej, o wyraźnym rysie indywidualnym. Nie jest to twórczość w typie hollywoodzkich napompowanych mega produkcji w stylu Gladitora i temu podobnych, lecz muzyka subtelna i wyrafinowana o silnie wyczuwalnym idiomie iberyjskiego stylu i brzmienia. 


fot. Tomasz Wiech, FMF
Koncert ten odbiegał znacznie od przyjętej na FMFie konwencji: industrialnych przestrzeni (krakowskiego kombinatu) i projekcji video z obrazów filmowych, do których dana muzyka była pisana. Nic zresztą dziwnego, że Iglesias jako warunek swojego przyjazdu na Festiwal do Krakowa postawił: organizację koncertu w tradycyjnej sali, bez animacji video i w wykonaniu najlepszych polskich muzyków. Muzyka Iglesiasa przez swa delikatną tkankę dźwiękową znakomicie zabrzmiała się w przestrzeni sali filharmonicznej i nie wyobrażam sobie by miała rozbrzmiewać w wielkiej hali przemysłowej, w której umknęły by wszelkie niuanse i subtelności muzyczne, nawet przy zastosowaniu nagłośnienia. Organizatorzy przystali na te warunki i po dwóch latach starań udało się nakłonić kompozytora do przyjazdu na Festiwal, a dodatkowo przygotował on specjalnie ułożony repertuar koncertu, a w nim prawykonania nowo zaaranżowanych utworów.




Alberto Iglesias jest kompozytorem zarówno muzyki filmowej (około 50 utworów) jak i autonomicznych utworów muzyki „poważnej”. Jest laureatem najważniejszych nagród filmowych, od 18 lat współpracuje z Pedro Almodóvarem, tworząc muzykę do jego najsłynniejszych filmów, z których suity zabrzmiały tego wieczoru: Skóra w której żyję (światowe prawykonanie), Przerwane objęcia, Złe Wychowanie, Volver, Porozmawiaj z nią, Wszystko o mojej matce, a także El amante menguante: Porozmawiaj z nią i wreszcie suitę do filmu Szpieg (światowe prawykonanie), za którą był nominowany do Oscara.


Na finał koncertu usłyszeliśmy dwie pieśni na głos solowy i orkiestrę do poezji Wallace’a Stevensa i Piera Paola Pasoliniego muzyka bardziej wytrawna o nieco trudniejszej szacie brzmieniowej, przeznaczona dla bardziej wymagającego słuchacza, fenomenalnie wykonał Carlos Mena –hiszpański kontratenor.

fot. Tomasz Wiech, FMF
Dobór wykonawców był rzeczywiście trafiony i muzycy zaprezentowali nam świetne wykonanie. Obok znakomitej jak zwykle Orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia wystąpili tak znamienici soliści jak –Agata Szymczewska – polska skrzypaczka i Mariusz Pędziałek wybitny krakowski oboista.

Miejmy nadzieję, że w kolejnych edycjach Festiwalu będziemy mieli jeszcze okazję wysłuchać takich koncertów jak dzisiejszy. Nawet jeden koncert w ramach festiwalu odbywający się w tradycyjnych warunkach, dawałby możliwość prezentowania muzyki z filmów o delikatniejszej tkance dźwiękowej i na delektowanie się dźwiękami muzyki. 

Kolejne dni festiwalowe zapowiadają się równie ciekawie: obok koncertów, odbędą się również warsztaty kompozytorskie, spotkania z artystami, jubileuszowy koncert muzyki 10-ciu kompozytorów na 10-cio lecie działalności RMF Classic oraz na finał festiwalu wykonanie na żywo muzyki do słynnego filmu Matrix, synchronicznie z emisją video na ogromnym ekranie w Hali ocynowni krakowskiego kombinatu.


fot. Tomasz Wiech, FMF

Festiwal Muzyki Filmowej
Czwartek, 26 września 2013
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie, godzina 20.00


PROGRAM

Volver*
Skóra, w której żyję*
35mm: Highlights of Almodovar – suita z filmów: Przerwane objęcia, Złe wychowanie, Volver, Porozmawiaj z nią, Wszystko o mojej matce
***
Szpieg*
El amante menguante – suita z filmu Porozmawiaj z nią
The Poem that took the Place of a Mountain – pieśń do tekstu Wallace’a Stevensa
La Resistenza e la sua Luce – pieśń do tekstu Piera Paola Pasoliniego

Wykonawcy

Carlos Mena – kontratenor
Agata Szymczewska – skrzypce solo
Mariusz Pędziałek – obój, rożek angielski
AUKSO Orchestra Marek Moś – dyrygent
gość specjalny: kompozytor – Alberto Iglesias

*światowa premiera

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do