W
ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami
premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea.
Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez
kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu,
gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio
Gallo.
Haendel
sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o
dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska
Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa
Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny
sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak
również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa
olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną
miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać.
Galatea uciekła wskakując do morza, oszalały z zazdrości Polifem zabija
Acisa ciśniętym weń głazem. Chór radzi zrozpaczonej Galatei, aby użyła
swojej boskiej mocy i uczyniła Acisa nieśmiertelnym. Galatea zamienia
jego krew w źródło, które na zawsze będzie płynęło poprzez doliny jako
rzeka Acis.
Ten
starożytny przekaz posłużył Haendlowi do stworzenia niezwykle
dramatycznej opowieści. Nie ma jednoznacznych dowodów na to, że Acis i Galatea – pastoralna „mała opera” była wystawiana scenicznie, ale niektóre przekazy sugerują właśnie taką interpretację.
Acis i Galatea to drugie ujecie tego samego tematu, wcześniej w 1708, Haendel napisał krótką jednoaktowa serenate – Aci, Galatea i Polifemo,
którą później kilkukrotnie przerabiał. Dzieło uważane jest za jedno z
najdoskonalszych ujęć opery pastoralnej, w stylu angielskim, bardzo
widoczny jest tu silny wpływ jaki na Haendla wywarła muzyka Purcella,
pewne inspiracje widoczne są zwłaszcza w odniesieniu do opery Dydona i Eneasz.
Przedstawienia
zaprezentuje zespół Collegium Musicum Riga, został on założony przez
Marisa Kupcsa, dyrygenta i klawesynistę, badacza muzyki barokowej i
klasycystycznej na Łotwie. Nazwa zespołu nawiązuje do orkiestry, która
istniała w Rydze w XVII wieku. W 2010 roku zespół został nominowany do
nagrody Great Music Award 2010.
Daniel Wierzejski
30.06.2011 czwartek godz. 18:30
Opera Krakowska
George Friedrich Haendel
Acis and Galatea, HWV 49a
Libretto – John Gay (tekst anglojęzyczny)
Premiera 1718, Cannons
Miejsce i czas akcji – Grecja mitologiczna
Premiera 1718, Cannons
Miejsce i czas akcji – Grecja mitologiczna
Osoby: Akis (Acis) w mitologii, syn Fauna i nimfy Symaithis. – tenor.
Galatea, nimfa morska – sopran
Coridon, Damon, pasterze – tenor
Polifem, olbrzym – bas
Nimfy, pasterze – chór.
Wykonawcy:
Maija Tutova
Sergejs Martinovs
Elīna Volkmane
Viesturs Jansons
Sergejs Martinovs
Elīna Volkmane
Viesturs Jansons
Realizatorzy:
Reżyseria: Laura Groza
Kierownictwo muzyczne: Māris Kupčs
Scenografia: Artūrs Arnis
Kostiumy: Jeļena Forste
Kierownictwo muzyczne: Māris Kupčs
Scenografia: Artūrs Arnis
Kostiumy: Jeļena Forste
Opera Krakowska Link
Komentarze
Prześlij komentarz