Niezwykła
surowość brzmienia, doskonała czystość dźwięku, wyczuwalna archaiczność
tradycyjnych melodii norweskich i nieopisana atmosfera Skandynawii – wypełniały
tego wieczoru sakralne
wnętrze gotyckiej
bazyliki krakowskich dominikanów.
Wszystko to oraz dużo więcej,
czego nie sposób oddać słowami, mogli odczuć słuchacze, którzy przybyli na koncert
zespołu Trio Mediaeval. Trzy wokalistki z Norwegii założyły zespół w 1997 i od
tego czasu zbudowały wyjątkową muzyczną markę. Trio Mediaeval należy w tej
chwili do jednych z najznamienitszych zespołów wokalnych i prezentuje niezwykle
ciekawy, oryginalny repertuar.
Wykonawstwo trzech Norweżek to czysta maestria
mogąca równać się z najlepszymi zespołami tego gatunku jak: The King’s Singers (czy
The Hilliard Ensemble z najlepszego swego okresu), choć repertuarowo bliższa by
im była grupa Sequentia. Zespól ma własne niepowtarzalne brzmienie,
rozpoznawalne od pierwszych dźwięków. Tembr nieco surowy, jakby chłodny, przywodzący
na myśl północny krajobraz Skandynawii, oszczędny skupiony, selektywny,
niezwykle eufoniczny. Poszczególne głosy śpiewaczek charakteryzuje z jednej
strony niespotykana pod naszą szerokością geograficzną czystość dźwięku z drugiej
zaś zwinność, lekkość niemal niedostrzegalnych ornamentacji dźwięków w drobnych
mikrointerwałowych arabeskach.
Na program tego koncertu złożył się dość różnorodny
repertuar, acz stanowiący bardzo spójną całość: angielskie kolędy
średniowieczne, norweskie, niemieckie śpiewy tradycyjne oraz włoskie laudy związane
z okresem Bożego Narodzenia. Większość utworów (głównie polifonicznych) wykonywana
była a cappella, tylko nieliczne z użyciem instrumentów, jednak nie w roli
dodatkowego głosu, a jako tło, burdon czy raczej ison. Niektóre z tradycyjnych
pieśni opracowane zostało na żeńskie trio przez same wokalistki z zespołu.
Niezwykłość wykonywanej przez
Trio Mediaeval muzyki, jej atmosfera i walory brzmieniowe wynikają w dużej
mierze z faktu, iż oparta została na dawnych skalach średniowiecznych także
tych skandynawskich. Różnego rodzaju modalizmy harmonii, paralelizmy współbrzmień
i archaiczność melodii zwłaszcza tych tradycyjnych, ludowych wywołują wielkie
wrażenie, zwłaszcza na słuchaczach w tej części Europy.
To był naprawdę znakomity
koncert, jak można było się spodziewać znając nagrania zespołu, szkoda, że tak
rzadko pojawiają się na występach w Polsce. Wyrazy uznania dla Filharmonii
Krakowskiej, za to ,że zdecydowała się zaprosić ten wybitny zespołu na koncert
w ramach
cyklu MUSICA DA CAMERA, MUSICA DA CHIESA. To bez wątpienia
jeden z ciekawszych koncertów tego sezonu, miejmy nadzieję, że ten rozpoczęty
rok przyniesie więcej takich doznań artystycznych.
TRIO
MEDIAEVAL – MUSICA DA CAMERA, MUSICA DA CHIESA
Środa ,30 stycznia 2013, godzina 20:30
Miejsce: Kraków, Kościół Dominikanów, ul. Stolarska 12
Środa ,30 stycznia 2013, godzina 20:30
Miejsce: Kraków, Kościół Dominikanów, ul. Stolarska 12
PROGRAM
Angielskie kolędy średniowieczne, norweskie, niemieckie i ukraińskie melodie tradycyjne oraz włoskie laudy w
opracowaniu na żeńskie trio wokalne.
WYKONAWCYAngielskie kolędy średniowieczne, norweskie, niemieckie i ukraińskie melodie tradycyjne oraz włoskie laudy w
opracowaniu na żeńskie trio wokalne.
Trio Mediaeval:
Anna Maria Friman
Linn Andrea Fuglseth
Berit Opheim
http://www.triomediaeval.no/media/trio_mediaeval_audio.php
Komentarze
Prześlij komentarz