Przejdź do głównej zawartości

Magiczne głosy północy

Na najbliższym koncercie z cyklu MUSICA DA CAMERA, MUSICA DA CHIESA organizowanego przez Filharmonię Krakowską usłyszmy jeden z najciekawszych zespołów wokalnych – norweską grupę Trio Mediaeval.

Już w tę środę 30. stycznia w pięknej scenerii gotyckiego kościoła ojców dominikanów w Krakowie, wystąpi fenomenalny zespól trzech wokalistek tworzących Trio Mediaeval. Grupa powstała w Oslo w 1997 roku, skupia się głównie na wykonawstwie muzyki dawnej. Trzon repertuaru stanowi monofoniczna i polifoniczna sakralna muzyka średniowiecznej Anglii, Włoch i Francji, tradycyjne norweskie i szwedzkie ballady oraz pieśni, a także dzieła muzyki współczesnej skomponowane specjalnie dla zespołu. Większość wykonywanych utworów  aranżowana jest przez członkinie grupy. Od kilku lat trio prowadzi pasjonującą współpracę zarówno z pojedynczymi artystami jak i większymi zespołami bądź orkiestrami.
Wokalistki koncertują w całej Europie, przede wszystkim w kościołach, katedrach, klasztorach, klubach, muzeach, a także w prestiżowych salach koncertowych takich jak: Oslo Concert Hall, Centre for Fine Arts – Bozar w Brukseli, Concertgebouw w Amsterdamie, Wigmore Hall w Londynie czy Konzerthaus w Wiedniu.

W 2003 roku zespół odbył tournée po Ameryce Północnej występując z powodzeniem m.in. w tak prestiżowych salach koncertowych jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Akademii Muzycznej w Brooklinie, Narodowej Katedrze i w Kennedy Center w Waszyngtonie oraz w San Francisco Performances and Spivey Hall. Ponadto trio koncertowało w Japonii, Hong Kongu i Południowej Korei.

W nadchodzącym sezonie artystycznym Trio Mediaeval planuje kilka nowych projektów muzycznych z wybitnymi skandynawskimi artystami i zespołami (Signe Klejs, Arve Henriksen, Ståle Storløkken, Sinikka Langeland Ensemble, Folk Songs II) .
W dyskografii zespołu wymienić należy kilka płyt CD m.in. Words of the Angel,  Soir, dit-elle czy Stella Maris, które zostały wyróżnione licznymi nagrodami oraz zyskały bardzo wysoką ocenę krytyków muzycznych.
Trio Mediaeval jest bardzo cenione przez publiczność nie tylko za wysoki poziom artystyczny, ale także za oryginalne interpretacje utworów.

TRIO MEDIAEVAL – MUSICA DA CAMERA, MUSICA DA CHIESA
Środa ,30 stycznia 2013, godzina 20:30 
Miejsce: Kraków, Kościół Dominikanów, ul. Stolarska 12

PROGRAM
Angielskie kolędy średniowieczne, norweskie, niemieckie i ukraińskie melodie tradycyjne oraz włoskie laudy w opracowaniu na żeńskie trio wokalne.

WYKONAWCY

Trio Mediaeval:
Anna Maria Friman
Linn Andrea Fuglseth
Berit Opheim

Strona internetowa zespołu - link
Więcej informacji o koncercie - link

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie