Przejdź do głównej zawartości

Chóralistyka Pendereckiego w Filharmonii


Chóralistyka Pendereckiego w Filharmonii
 
Muzyka chóralna jest odrębnym światem pośród mnogości rodzajów, gatunków i typów muzycznych. Posiada swą niepowtarzalną atmosferę, która potrafi wprowadzić słuchacza w niezwykły stan uniesienia niedostępny innym rodzajom muzycznym. Jej bogactwo brzmienia od subtelnych, łagodnych, wyciszonych fraz anielskiego piano po potężnie grzmiące rozszalałe nawałnice dźwięków fortissimo – decyduje o jej wyjątkowości. 
 
Kompozytorzy od wieków sięgali po chóralny aparat wykonawczy by wyrazić muzycznie najważniejsze dla człowieka treści, sięgając to największych tekstów kulturowych. Również współcześni kompozytorzy nie rezygnują z tego niezwykłego środka wykonawczego jakim jest chór. 
 
W najbliższy niedzielny wieczór w Filharmonii Krakowskiej będziemy mieli wyjątkową okazję zapoznania się z rzadko wykonywanymi utworami a cappella Krzysztofa Pendereckiego. W czasie koncertu z udziałem Chóru Filharmonii Krakowskiej oraz Polskiego Chóru Kameralnego wysłuchamy dzieł Mistrza pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego - artysty, który za nagranie dzieł chóralnych Pendereckiego otrzymał w ubiegłym roku w Paryżu nagrodę Złotego Orfeusza.
 
Krzysztof Penderecki ma w swym dorobku wiele utworów zarówno na chór a cappella jak i z 
towarzyszeniem orkiestry, tak religijnych jak i świeckich, tym razem jednak wysłucham kompozycji wyłącznie na chór i będą to w większości utwory religijne.

Daniel Wierzejski

Niedziela, 20 marca 2011, godzina 18.00, Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
 
Repertuar:
KRZYSZTOF PENDERECKI:


Sicut locutus est z „Magnificat”
Veni Creator
Ut quid Domine z „Pasji Łukaszowej”
Sanctus
Benedictus
Benedicamus Domino
Miserere z „Pasji Łukaszowej”
Benedictum Dominum
In pulverem mortis z „Pasji Łukaszowej”
Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z „Psalmów Dawida”
Kaczka pstra
O gloriosa Virginum

Iże Cheruwimy
De Profundis z „Siedmiu bram Jerozolimy”
Kadisz
Agnus Dei z „Requiem Polskiego”
Stabat Mater 

 
Wykonawcy:
Chór Filharmonii Krakowskiej
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...