Przejdź do głównej zawartości

Muzyka z duszą

MUSICA EX ANIMA to muzyka z duszy, to muzycy, którym muzyka gra w duszy. Jest to młody krakowski kameralny chór mieszany, wciąż budujący swój skład chóralny, a mimo to podejmujący ambitne wyzwania repertuarowe z całkiem niezłym skutkiem. Zespół ten ma na swym koncie zdobycie kilku nagród w konkursach chóralnych, zawsze współpracuje z dobrymi solistami.
Tym razem muzycy wykonali głęboko refleksyjne Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré w wersji na chór solistów i organy. Partię barytonu śpiewał znakomity krakowski solista Marcin Wolak, można było odnieść wrażenie jak gdyby partia ta była napisana specjalnie dla niego, zachwycała nie tylko jego interpretacja, ale również, a nawet szczególnie barwa jego głosu idealnie pasująca do klimatu tej kompozycji. Partie sopranu śpiewała Maria Krawczyk solistka bardzo wszechstronna i elastyczna, z równą łatwością odnajdująca się w repertuarze rozrywkowym jak i klasycznym o czym można się było przekonać po raz kolejny.
Na szczególną uwagę zasługują też organy kościoła św. Jana Kantego, na których grał Maciej Banek. Jest to instrument o znakomitym brzmieniu świetnie spisujący się w tego typu repertuarze, który powinien być częściej wykorzystywany w pełni swych możliwości.
Całość zabrzmiała bardzo spójnie i ciekawie barwowo, choć wyczuwało się w chórze pewną ostrożność i nieśmiałość. Należałoby natomiast życzyć sobie by publiczność bardziej dopisała.
Za tydzień zespół powtórnie wystąpi z tym repertuarem na koncercie w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny na Piasku, oo. Karmelitów w Krakowie przy ulicy Karmelickiej.

tekst i fot. Daniel Wierzejski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...