Przejdź do głównej zawartości

Muzyka z duszą

MUSICA EX ANIMA to muzyka z duszy, to muzycy, którym muzyka gra w duszy. Jest to młody krakowski kameralny chór mieszany, wciąż budujący swój skład chóralny, a mimo to podejmujący ambitne wyzwania repertuarowe z całkiem niezłym skutkiem. Zespół ten ma na swym koncie zdobycie kilku nagród w konkursach chóralnych, zawsze współpracuje z dobrymi solistami.
Tym razem muzycy wykonali głęboko refleksyjne Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré w wersji na chór solistów i organy. Partię barytonu śpiewał znakomity krakowski solista Marcin Wolak, można było odnieść wrażenie jak gdyby partia ta była napisana specjalnie dla niego, zachwycała nie tylko jego interpretacja, ale również, a nawet szczególnie barwa jego głosu idealnie pasująca do klimatu tej kompozycji. Partie sopranu śpiewała Maria Krawczyk solistka bardzo wszechstronna i elastyczna, z równą łatwością odnajdująca się w repertuarze rozrywkowym jak i klasycznym o czym można się było przekonać po raz kolejny.
Na szczególną uwagę zasługują też organy kościoła św. Jana Kantego, na których grał Maciej Banek. Jest to instrument o znakomitym brzmieniu świetnie spisujący się w tego typu repertuarze, który powinien być częściej wykorzystywany w pełni swych możliwości.
Całość zabrzmiała bardzo spójnie i ciekawie barwowo, choć wyczuwało się w chórze pewną ostrożność i nieśmiałość. Należałoby natomiast życzyć sobie by publiczność bardziej dopisała.
Za tydzień zespół powtórnie wystąpi z tym repertuarem na koncercie w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny na Piasku, oo. Karmelitów w Krakowie przy ulicy Karmelickiej.

tekst i fot. Daniel Wierzejski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do