Przejdź do głównej zawartości

Anioł i diabeł, czyli dwaj wielcy mistrzowie violi



Kolejny koncert z cyklu Wieczorów wawelskich, nosi tytuł Anioł i diabeł, czyli Marin Marais i Antoine Forqueray i poświęcony jest twórczości dwóch wielkich mistrzów violi da gamba, instrumentu przeżywającego w tej chwili ogromny renesans.
Petr Wagner, fot. archiwum FK
Dawna świetność violi kolanowej (nazywanej tak od sposobu trzymania jej kolanami) przywrócił dzisiejszym czasom Jordi Savall. Dzięki niemu odkryliśmy nie tylko cudowne brzmienie tego historycznego instrumentu, ale również wspaniałe kompozycje dawnych mistrzów, zapomniane od wieków.
Podczas tego Wieczoru wawelskiego usłyszmy Petra Wagnera grającego na violi da gamba oraz Olgę Watts przy klawesynie wykonujących najbardziej znane utwory barokowej muzyki przeznaczonej na violę.

Daniel Wierzejski
Środa 01.12.2010. godzina 19.30
Zamek Królewski na Wawelu Sala Senatorska
Wykonawcy:
Petr Wagner – viola da gamba
Olga Watts – klawesyn
Program
Antoine Forqueray – Allemande La Laborde Marin Marais – La Polonaise Antoine Forqueray – La Regente Marin  Marais – Muzette I & II Carl Friedrich Abel – Arpeggio  Antoine Forqueray – La Bellemont pour clavecin Jean-Baptiste Forqueray – La Du VaucelMarin Marais – L’Arabesque  Marin Marais – Le LabyrintheAntoine Forqueray – La CouperinMarin Marais – PlainteAntoine Forqueray – La Portugaise

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do