Przejdź do głównej zawartości

Jazz-goth i zgiełk w filharmonii

Na niedzielnym koncercie w krakowskiej filharmonii wystąpił jeden z ważniejszych europejskich big bandów jazzowych NDR Big Band z Hamburga oraz wybitny polski skrzypek Adam Bałdych - jeden z najciekawszych muzyków młodego pokolenia, mający konkretną wizję artystyczną i interesujące pomysły stylistyczne. 

Dodatkowo w koncercie udział wzięli znakomici soliści: pianista jazzowy Vladyslav Sendecki, gitarzystka Sandra Hempel, basista Robert Landfermann oraz perkusiści: Marcio Doctor i Per Oddvar Johansen.
W pierwszej części wieczoru wystąpili muzycy NDR Bigband pod batutą legendarnego jazzowego kompozytora i dyrygenta Michaela Gibbsa wykonując utwór From Hamburg With Love Metropolitan Visions; w drugiej natomiast – zabrzmiały kompozycje Adama Bałdycha, zaaranżowane przez Gibbs'a, m.in.: The Room of Imagination, Letter for E, Inspiration, Mosaic czy Polesie. Program prezentowany był po raz pierwszy w Niemczech w kwietniu, w ramach Międzynarodowego Dnia Jazzu.
Bez wątpienia główną gwiazdą wieczoru był Adam Bałdych muzyk niezwykle elastyczny odnajdujący się w licznych stylistykach i estetykach. Nieschematyczny, doskonały improwizator o twórczym podejściu do materiału dźwiękowego. Bałdych zaprezentował swoje charakterystyczne brzmienie skrzypiec, z których oprócz tradycyjnych dźwięków wydobywał szereg interesujących brzmień szmerowo-sonorystycznych niezwykle przyjemnych i barwnych.
Niestety odbiór tej znakomitej muzyki został w znacznym stopniu popsuty przez nieudolnie realizowane nagłośnienie zespołu. O ile jeszcze partie solowe, duety, tria oraz partie bardziej spokojne i balladowe brzmiały dobrze, to już praktycznie każda kulminacja powodowała okropny ryk z głośników! Sekcja dęta skutecznie zagłuszała swą masą wszelkie pozostałe instrumenty. Nie wiem czy realizator dźwięku ma już  tak duży uszczerbek na słuchu, że zwyczajnie nie był w stanie ocenić odpowiedniej głośności całości zespołu, ani poszczególnych jego partii, czy po prostu nie ma pojęcia o tym z czym miał do czynienia?
Taki rodzaj zgiełku, hałasu i jazgotu mógłby może przejść na jakiejś plenerowej imprezie masowej z udziałem muzyków rokowych czy metalowych. Jednak w filharmonii jaskrawo raził i powodował ból uszy i głowy.
Byłem w tej sali światkiem koncertów z udziałem przeróżnych składów i stylistyk, ale jeszcze nigdy nie słyszałem tak nieumiejętnego, nieprofesjonalnego podejścia do nagłośnienia. przypuszczam, że muzycy  zdecydowanie lepiej poradzili by sobie bez żadnych dodatkowych wspomagaczy nagłośnieniowych.
Mimo tych niedogodności publiczność znakomicie odebrała koncert domagając się od muzyków bisu, bo nie da się ukryć, że w ich grze była niesamowita dawka energii i muzykalności.


Wykonawcy:
Adam Bałdych – skrzypce

NDR Big Band
Michael Gibbs – dyrygent
Vladyslav Sendecki – fortepian
Sandra Hempel – gitara
Robert Landfermann – bas
Marcio Doctor, Per Oddvar Johansen – perkusja

Repertuar:

Michael Gibbs – From Hamburg With Love – Metropolitan Visionsoraz 
Kompozycje Adama Bałdycha




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...