Przejdź do głównej zawartości

XXIV Festiwal Pieśń Naszych Korzeni 2016

Pieśń Naszych Korzeni


XXIV Festiwal muzyki dawnej w Jarosławiu 

Pieśń Naszych Korzeni 2016

Jak co roku od 24 lat, w drugiej połowie sierpnia, do podkarpackiego Jarosławia ściągają miłośnicy muzyki dawnej, tradycyjnej, różnych epok i proweniencji. Jak zapowiadają organizatorzy – tematem tegorocznej edycji będzie MIT - rozumiany nie w sensie literackich tekstów związanych ze starożytną Grecją (czy innymi historycznymi kulturami), ale MIT w sensie antropologicznym, traktowany jako archetypiczna figura, narzędzie poznania, przenoszące treści związane z tożsamością (indywidualną, społeczną, narodową, religijną), będąca wehikułem pamięci zbiorowej, ujęciem fundamentalnych aspektów sensu ludzkiego istnienia i wizji świata. MIT rozumiany jako duchowa, społeczna i metafizyczna rzeczywistość, którą uobecnia rytuał poprzez muzyczne i dramaturgiczne formy. 

Drugim niezwykle ważnym dla Festiwalu wątkiem będzie rocznica 60. urodzin Marcela Pérèsa – wybitnego śpiewaka, znawcy tradycji śpiewów sakralnych, muzykologa, kompozytora, a także wielkiego przyjaciela Festiwalu i honorowego obywatela miasta Jarosławia. Będzie to swoiste podsumowanie, prezentujące 33 lata pionierskiej pracy badawczej i działalności muzycznej związanej z różnymi europejskimi tradycjami muzycznymi.

Program koncertowy zapowiada się wyśmienicie:

Przede wszystkim dwa koncerty z Marcelem Pérèsem: poniedziałkowy, na którym wraz z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice – Camerata Silesia wykonana zostanie kompozycja Pérèsa Missa Ex Tempore, zaś wtorkowy koncert zatytułowany Voie des songes prezentować będzie przekrój osiągnięć Mistrza i jego legendarnego Ensemble Organum.

Drugim gwoździem program będzie Orfeusz Claudio Monteverdiego – arcydzieło muzyki europejskiej, uznawane za pierwszą operę, wykonane zostanie przez specjalnie powołany skład śpiewaków, instrumentalistów, chórzystów pod kierunkiem Marco Vitale.

Pewną nowością będzie obecność dzieła, współczesnego kompozytora polskiego Rafała Augustyna, skomponowanego specjalnie dla Festiwalu. Warstwę tekstową i dramaturgiczną utworu stanowią apokryficzna ewangelia Nikodema z IV wieku opisująca zstąpienia Chrystusa do otchłani.

Festiwal otworzy występ Sakhioba – gruziński chór zaprezentuje kosmogoniczne pieśni odnoszące się do mitologii kaukaskiej, przywołując analogie pomiędzy mitologią gruzińską a grecką. Temat mitu orfickiego podejmuje zaś zespół Le Miroir de Musique w programie Sulla Lira.

Jak zawsze oprócz codziennych koncertów, Festiwalowi towarzyszyć będą seminaria z muzykami, na których będzie okazja poznać meandry warsztatu występujących artystów.
Nieodłączną częścią Pieśni naszych Korzeni są też warsztaty. W tym roku uczestnicy mają okazję wziąć udział w zajęciach dla kobiet poprowadzonych przez Marcela Pérèsa. W ich ramach przygotowane zostaną fragmenty jego kompozycji „Apocalypse”, które wykonane zostaną podczas koncertu Ensemble Organum. Drugi cykl warsztatowy, przeznaczony będzie dla wszystkich chętnych, poprowadzony przez Roberta Pożarskiego. Przygotuje on uczestników do wykonania fragmentów kompozycji Rafała Augustyna.
Kolejna nowość to pierwsza edycja Jarmarku Jarosławskiego, który odbędzie sie w dniach 25-27 sierpnia 2016 na Rynku  w Jarosławiu. Impreza nawiązywać będzie do historycznych, siedemnastowiecznych jarmarków, drugich co do wielkości w ówczesnej Europie.
Na jarmarku będzie można zakupić i posmakować produktów między innymi polskich, węgierskich, gruzińskich, ormiańskich, włoskich, syryjskich, marokańskich, greckich. Oprócz handlarzy zaś na jarmarku pojawią się również liczni artyści: muzycy, kuglarze, malarze, lalkarze, wędrowni aktorzy, lirnicy.

Jak zawsze gorąco polecam.

XXIV Festiwal muzyki dawnej Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu

21-28 sierpnia 2016 

KONCERTY:

Niedziela, 21 sierpnia, Cerkiew greckokatolicka, godz. 20.00
Sakhioba - Pieśni kosmogoniczne mitologii kaukaskiej

Poniedziałek, 22 sierpnia, bazylika Matki Bożej Bolesnej oo. dominikanów, godz. 20.00
Marcel Pérès i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice - Camerata Silesia - Missa Ex Tempore

Wtorek, 23 sierpnia, bazylika Matki Bożej Bolesnej oo. dominikanów, godz. 20.00
Ensemble Organum - Voie des songes

Środa, 24 sierpnia, kościół oo. franciszkanów reformowanych, godz. 20.00
Le Miroir de Musique - Chrysea Phorminx

Czwartek, 25 sierpnia, Rynek, godz. 20.00
Clerus cum organo, et plebs cum tympano - Otwarcie Jarmarku Jarosławskiego

Piątek, 26 sierpnia, Kolegiata Bożego Ciała, godz. 20.00
Rafał Augustyn,
Cantores Minores Wratislavienses, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, Robert Pożarski,
Chór Festiwalowy - Descensus ad inferos

Sobota, 27 sierpnia, Kolegiata Bożego Ciała, godz. 20.00
Marcel Beekman, Beatrice Palumbo, Ewa Puchalska, Mitchell Sandler, Andrzej Marusiak, Artur Janda, Monika Horodek, Mario Lerchenberger,
Contrasto Armonico,
dyr. Marco Vitale

Claudio Monteverdi - Orfeo - Favola in Musica - Libretto di Alessandro Striggio.

Niedziela, 28 sierpnia, bazylika MB Bolesnej – oo. dominikanów, godz. 9.30
Missa Gregoriana



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie