Przejdź do głównej zawartości

Muzyka Kisielewskiego w Filharmonii Krakowskiej

W niedzielę, 13 marca o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się specjalny koncert zatytułowany „Stefan Kisielewski in memoriam”. Wydarzenie to jest formą uczczenia pamięci tego znakomitego kompozytora, publicysty, pisarza i krytyka muzycznego, w związku z obchodzoną w tym roku 105. rocznicą jego urodzin i 25. rocznicą śmierci. 

Podczas wieczoru Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sławka Adama Wróblewskiego wykona szereg utworów Kisielewskiego z różnych okresów jego twórczości: Koncert na orkiestrę kameralną, Perpetuum mobile, Polkę baletową na orkiestrę symfoniczną, Suite baletową Wesołe miasteczko oraz Koncert fortepianowy. W charakterze solisty wystąpi znakomity polski pianista – Maciej Grzybowski, czterokrotnie nominowany do nagrody Paszporty Polityki, dwukrotnie do nagrody Fryderyk. 

Koncert wzbogacą teksty autorstwa Stefana Kisielewskiego i Czesława Miłosza, czytane przez aktora Narodowego Starego Teatru – Radosława Krzyżowskiego. 

PROGRAM:

Stefan Kisielewski - „O moim komponowaniu” (1964)
Stefan Kisielewski - Koncert na orkiestrę kameralną

Czesław Miłosz - „O Stefanie Kisielewskim”
„O Koncercie fortepianowym” tekst autorski Kisiela

Stefan Kisielewski - Koncert fortepianowy

Stefan Kisielewski - Perpetuum mobile

“W różnicach pociecha, czyli o dziobaku”
Stefan Kisielewski - Polka baletowa na orkiestrę symfoniczną

„Czy muzyka jest rzeczą dostojną?”
 Stefan Kisielewski - Wesołe miasteczko : suita baletowa

STEFAN KISIELEWSKI IN MEMORIAM

Koncert z okazji 105. rocznicy urodzin i 25. rocznicy śmierci Stefana Kisielewskiego „Kisiela”
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sławek Wróblewski – dyrygent

Maciej Grzybowski - fortepian



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...