Przejdź do głównej zawartości

Muzyka Kisielewskiego w Filharmonii Krakowskiej

W niedzielę, 13 marca o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się specjalny koncert zatytułowany „Stefan Kisielewski in memoriam”. Wydarzenie to jest formą uczczenia pamięci tego znakomitego kompozytora, publicysty, pisarza i krytyka muzycznego, w związku z obchodzoną w tym roku 105. rocznicą jego urodzin i 25. rocznicą śmierci. 

Podczas wieczoru Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sławka Adama Wróblewskiego wykona szereg utworów Kisielewskiego z różnych okresów jego twórczości: Koncert na orkiestrę kameralną, Perpetuum mobile, Polkę baletową na orkiestrę symfoniczną, Suite baletową Wesołe miasteczko oraz Koncert fortepianowy. W charakterze solisty wystąpi znakomity polski pianista – Maciej Grzybowski, czterokrotnie nominowany do nagrody Paszporty Polityki, dwukrotnie do nagrody Fryderyk. 

Koncert wzbogacą teksty autorstwa Stefana Kisielewskiego i Czesława Miłosza, czytane przez aktora Narodowego Starego Teatru – Radosława Krzyżowskiego. 

PROGRAM:

Stefan Kisielewski - „O moim komponowaniu” (1964)
Stefan Kisielewski - Koncert na orkiestrę kameralną

Czesław Miłosz - „O Stefanie Kisielewskim”
„O Koncercie fortepianowym” tekst autorski Kisiela

Stefan Kisielewski - Koncert fortepianowy

Stefan Kisielewski - Perpetuum mobile

“W różnicach pociecha, czyli o dziobaku”
Stefan Kisielewski - Polka baletowa na orkiestrę symfoniczną

„Czy muzyka jest rzeczą dostojną?”
 Stefan Kisielewski - Wesołe miasteczko : suita baletowa

STEFAN KISIELEWSKI IN MEMORIAM

Koncert z okazji 105. rocznicy urodzin i 25. rocznicy śmierci Stefana Kisielewskiego „Kisiela”
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sławek Wróblewski – dyrygent

Maciej Grzybowski - fortepian



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie