Przejdź do głównej zawartości

Marcel Peres - koncert w Chorzowie


Marcel Pérès & Schola Cantorum Minorum Chosoviensis zaśpiewają razem chorał starorzymski (VI-XIII w.) na Wniebowstąpienie Pańskie (In die Ascensionis Domini - ad Missam) z rękopisu C.74 (Biblioteca Bodmeriana) z 1071 r. oraz R.5319 (Biblioteca Vaticana) z początku XII w. 


Koncert odbędzie się w kościele św. Jadwigi w Chorzowie w czwartek 14 maja 2015 o godzinie 19.00, czyli dokładnie w dzień, w którym jeszcze do niedawna Kościół obchodził święto Wniebowstąpienia Pańskiego (40. dzień od Niedzieli Zmartwychwstania). W programie znajdą się śpiewy z repertuaru starorzymskiego dotychczas nie zarejestrowane i nie publikowane.




Organizatorzy: Miasto Chorzów, Parafia św. Jadwigi w Chorzowie oraz Schola Cantorum Minorum Chosoviensis. Wstęp wolny.




„Chorał starorzymski to swego rodzaju brama do przeszłości muzyki.“
„Ta muzyka jest bardzo głęboka. To muzyka wnętrza, nie pochodzi z zewnątrz. Jest także wesoła, ale to bardzo delikatna wesołość. Nie wesołość demonstracyjna, ale pochodząca z najgłębszych pokładów ludzkiego umysłu.“
(Marcel Pérès)

Chorał starorzymski był śpiewem liturgii pontyfikalnych u św. Piotra i w innych wielkich bazylikach rzymskich…



In die Ascensionis Domini - ad Missam

Czwartek 14 maja 2015, godzina 19.00
Kościół św. Jadwigi Chorzów

PROGRAM:

ANTIPHONA: VIDI AQUAM EGREDIENTEM DE TEMPLO
ANTIPHONA: OMNES GENTES PLAUDITE MANIBUS
INTROITUS: VIRI GALILEI
KYRIE
GLORIA
EPISTOLA
ALLELUIA: SANCTUM REGNUM / ALME FORTIS / REGNAVIT DOMINUS
ALLELUIA: Ο κυριος εβασιλευσεν. Και γαρ εστερεϖσεν
EVANGELIUM
OFFERTORIUM: ASCENDIT DEUS IN IUBILATIONE
SANCTUS
AGNUS DEI
COMMUNIO: PSALLITE DOMINO

RESPONSORIUM: EXPURGATE VETUS FERMENTUM

Informacja ze strony organizatorów
http://www.scmc.pl/scmc/Ascension.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie