Przejdź do głównej zawartości

Strug Leśmian Soyka


Muzyczny świat Leśmiana


Poezja Leśmiana, fortepian Soyki i głos Struga to trzy niezwykłe elementy składowe płyty wartej polecenia. Te trzy postacie, trzy osobowości, trzy temperamenty tworzą zupełnie niecodzienną, wysoce oryginalną kompozycję muzyczną. Metafizyczno-erotyczne wiersze Leśmiana, niepowtarzalny, nieco surowy śpiew Adama Struga oraz fortepianowe aranżacje akompaniamentu Stanisława Soyki to trzy niezależne, samodzielne światy, stanowiące wartość samą dla siebie. Owe światy zespolone w jeden muzyczny organizm stworzyły bardzo spójną stylistycznie całość o znakomitym brzmieniu. 

Świat poetyckich ogrodów Leśmiana

O charakterze tego albumu zadecydowały teksty wierszy Leśmiana, których wyboru dokonał Adam Strug – autor ich muzycznego opracowania. Poezja ta zarówno w warstwie znaczeniowej jak i brzmieniowej ukazuje unikalny leśmianowski mikroświat. Poetycki ogród Leśmiana łączy w  sobie dychotomiczne sfery: Natury i Boga, erotyki i modlitwy, lęku i tęsknoty, bólu i rozkoszy. 


Muzyczna interpretacja tych wierszy daleka jest od banalności i łatwych chwytów. Otrzymujemy tu dojrzałe i bardzo przenikliwe, muzyczne odczytanie poezji Leśmiana. W niektórych z tych utworach pobrzmiewa nuta żydowskich zaśpiewów (nawiązująca do korzeni poety). Strug stosuje też oszczędnie i z wyczuciem ornamenty melodyczne charakterystyczne dla muzyki tradycji ludowej.



Świat śpiewu płynącego z tradycji


Fanom śpiewu Adama Struga nie trzeba reklamować tej płyty. Mogą po nią sięgnąć w ciemno i jak zawsze w przypadku tego artysty otrzymają: dobrze znane, charakterystyczne brzmienie jego głosu, niepowtarzalny kunszt wokalny, oryginalne muzyczne interpretacje. Sposób śpiewania Struga jest bardzo naturalny, jego głos jest dość surowy, niekiedy chrapliwy, czy szorstki, a jednocześnie ciepły, mocny i bardzo przyjemny w odbiorze. Nieznających twórczości Struga zachęcam do zainteresowania się tym śpiewakiem, ma on na swoim koncie dokonania niezwykłe i bogatą biografię artystyczną. Wywodzi się ze świata muzyki tradycyjnej. Strug jest jednocześnie badaczem, wykonawcą i propagatorem muzyki naszych rodzimych korzeni, dawnej autentycznej muzyki z różnych regionów Polski, sięgającej niekiedy kilku wieków wstecz. Sam Strug jest wybitnym znawcą muzycznej tradycji kurpiowszczyzny, z której pochodzi i to właśnie na tym polu jego dorobek jest najcenniejszy. Na tym zaś albumie z poezją Leśmiana odchodzi w stronę muzyki zdecydowanie lżejszej, rozrywkowej.



Świat fortepianu

Fortepian Stanisława Soyki oraz jego głos są tak charakterystyczne, że nie sposób ich pomylić z niczym innym. Grę Soyki – również na tej płycie – charakteryzuje specyficzny sposób artykułowania (czasem wręcz wybijania) dźwięków, a jego barwa głosu i swoista maniera śpiewacza są klasą samą w sobie. Jednak to nie Soyka jest  tu pierwszoplanową postacią. Jego aranżacje fortepianowe dyskretnie towarzyszą śpiewowi Struga, jednocześnie podkreślając klimat leśmianowskich wierszy. Największą wadą tego albumu jest to, że trwa tylko tyle co zwykłe płyty, a chciałoby się, aby trwał trzy razy dłużej. Same wiersze nie są zbyt długie, co przy zachowaniu wierności oryginalnego tekstu determinuje krótki czas trwania utworów. Każde kolejne przesłuchanie wciąga coraz bardziej. Z relacji znanych mi osób, które nabyły już płytę, wynika, że słuchają tego albumu w zapętleniu, co mówi samo za siebie. I rzeczywiście jest taka pokusa, mimo iż sama warstwa muzyczna może się na początku wydawać jednostajna – bo w końcu środki wykonawcze są tu dość ograniczone: akompaniament fortepianowy i czysty niczym nie modyfikowany barytonowy głos Struga, z rzadka dośpiewywane przez Soykę chórki. Płyta jest spokojna, dość melancholijna, bez nagłych kontrastów muzycznych, ale stopniowo wciągająca, wręcz uzależnia.



Płytę można polecić wszystkim miłośnikom poezji śpiewanej, tym którzy zaczytują się w Leśmianie oraz każdemu kto potrzebuje klimatycznej, nieco melancholijnej muzyki na spokojne wieczory.

Daniel Wierzejski






Tytuł albumu: Strug Leśmian Soyka
Wykonawcy: Adam Strug, Stanisław Soyka
Wydawca: Universal Music Polska
Nośnik: CD
Data wydania: 2014

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do