Przejdź do głównej zawartości

Misteria Paschalia - 2014

Jak co roku w Wielkim Tygodniu i w czasie Triduum Paschalnego będzie odbywać się w Krakowie Festiwal Misteria Paschali. Festiwal rozpocznie się 15 kwietnia i potrwa do 21 kwietnia. Organizatorzy przygotowali siedem bardzo ciekawych koncertów. W tym roku wystąpią takie sławy jak – Jordi Savall i jego zespoły: La Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI.

Kolejni znakomici goście to: Le Poème Harmonique oraz Fabio Biondi i Europa Galante – a także debiutujące na festiwalu zespoły Les Arts Florissants, Mala Punica, Café Zimmermann i Le Cercle de l’Harmonie i wreszcie niesamowite głosy wśród nich m.in. Maria Grazia Schiavo, Sonia Prina.

Przypuszczam, że na większość koncertów nie ma już biletów, ale warto to sprawdzić, może znajdą się jeszcze ostatnie miejsca. Najbardziej godny polecenia jest koncert Jordiego Savalla (zwłaszcza dla tych, którzy jeszcze nie mieli okazji być na jego koncercie). Savall co roku przybywa na Misteria z jednym ze swych mega-projektów muzycznych poświęconych konkretnemu tematowi. W tym roku  muzyka opowiadać będzie o historię Erasma z Roterdamu. Na pewno warto też się wybrać na ostatni koncert czyli La Resurectione Haendla, choć właściwie w tegorocznym programie nie ma słabych punktów. Zarówno artyści jak i programu zapowiadają się na znakomicie.




Program Festiwalu

Wielki Wtorek
15 kwietnia, godz. 20:00
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie




Antonio Caldara: Morte e sepoltura di Cristo 

Europa Galante

Fabio Biondi — koncertmistrz, dyrygent

Maria Maddalena: Maria Grazia Schiavo — sopran
Maria di Giacobbe: Raffaella Milanesi — sopran

Giuseppe d’Arimatea: Martina Belli — kontralt

Nicodemo: Carlo Allemano — tenor
Centurione: Ugo Guagliardo — bas

Wielka Środa
16 kwietnia, godz. 20:00
Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej

Erasmus von Rotterdam: Éloge de la Folie 



Hespèrion XXI

La Capella Reial de Catalunya
Jordi Savall — viola da gamba, dyrygent 


Wielki Czwartek
17 kwietnia, godz. 20:00
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie

Hear My Prayer

Henry Purcell: Rejoice in The Lord alway Z.49
Henry Purcell: I will sing unto the Lord as long as I live Z.22
Henry Purcell: Remember not, Lord, our offences Z.50
Henry Purcell: Sonata V Z.794
Henry Purcell: Miserere Mei Z.109
Henry Purcell: O God, thou hast cast us out Z.36
Henry Purcell: Hear my prayer Z.15
Henry Purcell: O sing unto the Lord a new song Z.44
Henry Purcell: Sonata VI Z.795
Henry Purcell: Blow up the Trumpet in Sion Z.10
Henry Purcell: Let mine eyes run down with tears Z.24
Henry Purcell: Sonata I Z.790
Henry Purcell: Thou Knowest Lord, the secrets of our hearts Z.58
Henry Purcell: Man that is born of a woman Z.27
Henry Purcell: My Heart is inditing of a great pleasure 


Les Arts Florissants

Paul Agnew — dyrygent

Wielki Piątek
18 kwietnia, godz. 20:00
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie

In Vocem Hominis 

Guillaume Bouzignac: In Pace
Marc-Antoine Charpentier: Prélude H.528
Marc-Antoine Charpentier: 3ème Méditation: Tristis est anima mea H.382
Marc-Antoine Charpentier: 9ème Méditation: Sola vivebat in antris H.388
Marc-Antoine Charpentier: Troisième Leçon de Ténèbres du Mercredi Saint H.135
Marc-Antoine Charpentier: Unus ex discipulis H.132
Marc-Antoine Charpentier: 5ème Méditation: Cum cenasset Jesus H.384
Marc-Antoine Charpentier: 6ème Méditation: Querebat Pilatus dimittere Jesum H.385
Marc-Antoine Charpentier: Troisième Leçon de Ténèbres du Vendredi Saint H.137
Marc-Antoine Charpentier: Symphonie H.529
Marc-Antoine Charpentier: 7ème Méditation: Tenebrae factae sunt H.386
Marc-Antoine Charpentier: Miserere


Le Poème Harmonique
Capella Cracoviensis Vocal Ensemble
Vincent Dumestre — teorba, dyrygent 
Reinoud Van Mechelen — kontratenor
Jeffrey Thompson — tenor
Geoffroy Buffière — bas 

Wielka Sobota
19 kwietnia, godz. 18:00
Kopalnia Soli w Wieliczce

Missa Cantilena 

Anonim: Kyrie [Rondello]
Matteo da Perugia: Gloria [Roseta]
Matteo da Perugia: Gloria [En attendant]
Antonio Zacara da Teramo: Gloria [Fior gentile]
Interlude [Hallelujah ‘Deus manifeste’]
Matteo da Perugia: Credo
Antonio Zacara da Teramo: Credo [Du Village]
Interlude [Secreta ‘Non volder donna’]
Anonim: Sanctus [Benedicitur Marie Filius]
Anonim: Sanctus [Madrigale]
Anonim: Sanctus
Matteo da Perugia: Agnus Dei [Ave sancta mundi salus]
Anonim: Benedicamus Domino 


Mala Punica

Pedro Memelsdorff — dyrygent 

Niedziela Wielkanocna
20 kwietnia, godz. 20:00
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie

Kantaten und Konzerten 

Johann Sebastian Bach: Gott soll allein mein Herze haben BWV 169
Johann Sebastian Bach: Vergnügte Ruh’, beliebte Seelenlust BWV 170
Johann Sebastian Bach: Koncert a-moll na skrzypce, smyczki i b.c. BWV 1041
Johann Sebastian Bach: Koncert d-moll na 2 skrzypiec, smyczki i b.c. BWV 1043
Johann Sebastian Bach: Koncert A-dur na obój d’amore, smyczki i b.c. (rec. BWV 1055)

Café Zimmermann
Pablo Valetti / Céline Frisch — kierownictwo muzyczne 
Damien Guillon — kontratenor


Poniedziałek Wielkanocny
21 kwietnia, godz. 19:00
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie


George Frideric Handel: La Resurrezione HWV 47 

Le Cercle de l’Harmonie

René Jacobs — dyrygent
Angelo: Sunhae Im — sopran
Maddalena: Sophie Karthäuser — sopran
Cleofe: Sonia Prina — alt
Giovanni: Jeremy Ovenden — tenor
Lucifero: Johannes Weisser — baryton 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do