Przejdź do głównej zawartości

Essential Gregorian Chant

Essential Gregorian Chant to jedna z nowości płytowych katalogu EMI Classic, ten dwupłytowy album z chorałem gregoriańskim to właściwie składanka zawierająca blisko dwie i pół godziny muzyki pochodzącej z epoki średniowiecza.

Chorał gregoriański czyli łaciński śpiew liturgiczny Kościoła rzymskokatolickiego, towarzyszący obrzędom liturgicznym to najstarszy i najcenniejszy zachowany repertuar muzyki religijnej jak i w ogóle muzyki europejskiej, nie często pojawiający się na nagraniach płytowych, zwłaszcza dużych wytwórni muzycznych.

W albumie Essential Gregorian Chant znajdują się śpiewy przyporządkowane do nabożeństw niemal całego roku liturgicznego: Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu, Wielkanocy oraz jeden cykl mszalny. Oba krążki zawierają zarówno znane powszechnie śpiewy, spotykane po dziś dzień w sprawowanych liturgiach, jak i te rzadziej dziś wykonywane (choć wciąż obowiązujące). Pośród kilkudziesięciu śpiewów chorałowych znajdujemy między innymi tak popularne liturgiczne śpiewy jak antyfony: Rorate caeli, Crux Fidelis, Salve Regina, czy hymny Veni creator Spiritus oraz Ubi Caritas.
Na drugiej płycie albumu znajduje się także jedna z najbardziej znanych mszy chorałowych Missa de Angelis, którą (bodaj najczęściej) spotykamy uczestnicząc we mszach sprawowanych w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, czy we mszy współczesnej.

Na album złożyły się nagrania dokonane w różnych miejscach: Hiszpanii (Choir of Benedictine Monks of the Monastery of Santo Domingo de Silos, Escolania Y Schola De La Abadia De Santa Cruz Del Valle De Los Caidos), Anglii (Monks and Choir Boys of Downside Abbey) Francji (Opactwo Notre Dame z Bec Hellouin) oraz czasie: najstarsze pochodzą z lat siedemdziesiątych, a najnowsze z dziewięćdziesiątych.  Wykonawcami są głównie mnisi z zakonu benedyktynów oraz schole i chóry z tego środowiska.

Kilka zamieszczonych na płytach śpiewów wykonywanych jest przy akompaniamencie organów, nie należy tego traktować jako rekonstrukcji historycznej, lecz jako przykład jednego z typów współczesnej realizacji.

Album ten nie zdobędzie przychylności osób oczekujących najnowszych trendów wykonawczych, poszukiwaczy lokalnych tradycji śpiewaczych spod znaku Ensemble Organum czy Graindelavoix. Prezentowany na płycie typ interpretacji chorału jest „tradycyjny” w znaczeniu najbardziej obecnie rozpowszechnionego wśród praktykujących chorał gregoriański, typowy m.in. dla zakonów benedyktyńskich
Płytę na pewno można polecić osobom dopiero zaczynającym swoją fascynację chorałem, które chciałyby poznać melodie podstawowych śpiewów liturgicznych obecnych  w tradycji Kościoła Zachodniego od średniowiecza.

Płyty można wysłuchać tu - link


Dane szczegółowe

Tytuł:    Essential Gregorian Chant
Dystrybutor:        EMI Music Poland
Data premiery:    2013-01-14
Nośnik: CD
Ilość nośników:   2
Kompozytor:       Gregorian Chant
Indeks: 12616725

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do