Przejdź do głównej zawartości

Barokowe arie i koncerty na finał festiwalu Misteria Paschalia



Finałowy koncert festiwalu Misteria Paschalia w wykonaniu mezzosopranistki Vivici Genaux i orkiestry Europa Galante zakończył dziesiątą już, jubileuszową edycję tej znakomitej krakowskiej imprezy muzycznej.

fot. Grzegorz Ziemiański, www.fotohuta.p
Koncert rozpoczęła kompozycja Antonio Vivaldiego Sinfonia La Griselda, w której już od pierwszych dźwięków można było zachwycać się świetnym brzmieniem i zgraniem zespołu prowadzonego przez szefa orkiestry Fabio Biondiego – niemal ikony Festiwalu, Jeszcze przed koncertem Biondi otrzymał od Prezydenta Krakowa symboliczne klucze do miasta oraz podziękowania za wieloletnią muzyczną współpracę z krakowskimi festiwalami.
 
Podziwu godne zdolności interpretacyjne Europa Galante zaprezentowała w arii Ogni indugio z opery Rinaldo Haendla, wykonanej wraz solistką. Zabiegi retoryki muzycznej w postaci zwolnień i przyspieszeń narracji muzycznej w bardzo wymowny sposób oddawały „wahanie się kochanka”, o którym mówiły słowa arii. 
 
Vivica Genaux z całą mocą wcielała się emocjonalnie w kolejne śpiewane partie, jej głos jak zwykle nieprawdopodobnie giętki i zwinny, z jednej strony oszałamiał swymi zdolnościami technicznymi z drugiej mógł niektórych słuchaczy nieco razić swoją charakterystyczną lekko „butelkową”, „zamkniętą” barwą. 
 
Orkiestra wprowadziła melomanów w muzyczny świat koncertów Francesco Geminianiego, a także dodaną w ostatniej chwili do programu instrumentalną suitę z opery Rodrigo, Haendla. Zabrzmiały również tak słynne arie jak: Cara sposa z opery Rinaldo oraz Vorrei vendicarmi z Alciny G. F. Haendla.
 
Druga część koncertu przyniosła wirtuozowskie Concerto grosso d-moll nr 12 „La Follia” Geminianiego – genialnego, acz mniej znanego od Vivaldiego włoskiego mistrza barokowej muzyki instrumentalnej. Wykonanie było porywające – mimo drobnych potknięć wykonawczych wynikających raczej z ograniczeń technicznych dawnych instrumentów niż zdolności wykonawczych muzyków orkiestry, które nie mogły jednak popsuć ogólnego wrażenia.
 
Niezwykle ciekawie zabrzmiał rzadziej grywany Koncert na violę d’amore i lutnię d-moll – jeden z ostatnich utworów w twórczości Antonio Vivaldiego, partię violi d’amore wykonał Fabio Biondii ukazując pełnię swego kunsztu.
 
Vivica Genaux porywała publiczność interpretacjami kolejnych Haendelowskich arii: dramatycznej Tu giurasti z opery Il trionfo del Tempo e del Disinganno, czy słynnych: Coll’ardor z Agrippiny oraz Dopo notte z opery Ariodante.
 
Solistka dwukrotnie była wywoływana gromkimi brawami do bisów, które zabrzmiały, jeszcze dynamiczniej niż główna część występu. Koncert zamknęła muzyczna klamra: Genaux wykonała z orkiestrą znaną, wirtuozowską arię Agitata z opery Griselda Vivaldiego, (którego początkową Sinfonia otwierała koncert). Agitata to utwór-fajerwerk i zabrzmiał fantastycznie zaśpiewany z żarem, pasją, a jednocześnie z lekkością i zwiewnością. Interpretacja tej arii z pewnością na długo zapadnie w pamięci publiczności.



Arie e concerti Haendel – Vivaldi – Geminiani

Niedziela Wielkanocna, 31 marca 2013 r., Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie, godz. 19.00

Wykonawcy:

Vivica Genaux – mezzosopran  
Europa Galante 
Fabio Biondi – dyrygent
 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do