To, co działo się z Chórem Polskiego
Radia na przestrzeni ostatniego roku, było przedmiotem zainteresowania i
niepokoju wszystkich, dla których istnienie tego zespołu o bogatej
tradycji i dorobku artystycznym, leżało na sercu. Najpierw dotarła do
nas szokująca informacja o zamiarze zlikwidowania chóru, następnie
rozpaczliwe wołanie i walka członków zespołu o jego uratowanie. Po
niedługim czasie przyszła decyzja o faktycznej likwidacji zespołu w
strukturach Polskiego Radia i zaczął się wyścig z czasem o zachowanie
dorobku i tradycji ostatniego półwiecza.
fot. z archiwum organizatorów
Obserwowaliśmy też jak w
zespole powstają dwie frakcje, z których każda uważała, że im powinny
zostać powierzone zarówno prawa majątkowe jak i marka Chóru Polskiego
Radia. Ostatecznie najbardziej przekonująca dla Zarządu Radia okazała
się propozycja przedstawiona przez Fundację Rozwoju Sztuki 'Sonoris'
utworzoną przez niektórych członków zespołu. Udało im się w dość krótkim
czasie sprecyzować plan działań, budżet i propozycje finansowania.
(Polskie Radio oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
zabezpieczyło częściowy budżet Chóru). Fundacji Sonoris powierzono zatem
pieczę na zespołem i obdarzono kredytem zaufania. Po kilku zaledwie
miesiącach Fundacja zdołała ustalić szczegóły stworzenia nowego zespołu,
przeprowadzić nabór chórzystów oraz przygotować pierwszy program
koncertu. W sporej części chór zasilili muzycy, którzy stanowili jego
poprzedni skład. Z niecierpliwością oczekiwany koncert
odnowionego chóru, powszechnie zwanego Radiówką, odbył się 24 lutego
2013 r. i to w bardzo wyjątkowym miejscu, bo w Galerii Sztuki Polskiej
XIX wieku w krakowskich Sukiennicach. Zespół zaprezentował niejako
„repertuar - wizytówkę”, przegląd pomysłów i planów na najbliższe
miesiące działalności.
Przyszłe programy koncertów scalać będą główne cykle tematyczne – szeroko zakrojone, choć o charakterystycznym rysie. Planowanych jest kilka takich zasadniczych cykli koncertowych m.in.: MUZYKA I WNĘTRZE – minimalizm, MUZYCZNE OŚRODKI ŚWIATA, EWOLUCJA STYLÓW - różnoimienne tematy i obsady, CIRCULUS VITAE – muzyka tradycji i obyczaju.
Przyszłe programy koncertów scalać będą główne cykle tematyczne – szeroko zakrojone, choć o charakterystycznym rysie. Planowanych jest kilka takich zasadniczych cykli koncertowych m.in.: MUZYKA I WNĘTRZE – minimalizm, MUZYCZNE OŚRODKI ŚWIATA, EWOLUCJA STYLÓW - różnoimienne tematy i obsady, CIRCULUS VITAE – muzyka tradycji i obyczaju.
Niedzielny koncert rozpoczął bardzo dynamiczny utwór Geralda Finzi’ego – My spirit sang all day – rzadko w Polsce wykonywany, stanowiący świetne otwarcie, zapowiedź dobrego występu. Następującą po nim kompozycją Rosa mystica Benjamina
Brittena (z charakterystycznymi unisonowymi recytatywami) to
pierwszorzędna chóralistyka godna częstszej obecności w salach
koncertowych, zwłaszcza w roku setnej rocznicy urodzin tego wielkiego
brytyjskiego mistrza). Zespół wykonał ją bardzo starannie, z doskonałą
dykcją, dzięki której tekst utworu był wyraziście słyszalny.
Kolejnym atutem koncertu był wspomniany już dobór repertuaru, w którym znalazły się kompozycje oraz twórcy rzadziej spotykani na koncertach chóralnych jak: Widow’s song - Bread – Antony’ego Ritchie, Laudate Dominum – Dariusa Milhauda, japońskie pieśni: The dune of Tosa, Soran song of Hokkaido Vic Neesa. Ciekawą propozycją repertuarową były też znakomicie wykonane przez zespół utwory estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska – Libera me oraz Laudate Dominum.
Kolejnym atutem koncertu był wspomniany już dobór repertuaru, w którym znalazły się kompozycje oraz twórcy rzadziej spotykani na koncertach chóralnych jak: Widow’s song - Bread – Antony’ego Ritchie, Laudate Dominum – Dariusa Milhauda, japońskie pieśni: The dune of Tosa, Soran song of Hokkaido Vic Neesa. Ciekawą propozycją repertuarową były też znakomicie wykonane przez zespół utwory estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska – Libera me oraz Laudate Dominum.
Następny cykl – EWOLUCJA STYLÓW
prezentował po dwa utwory skomponowane do tego samego tekstu, a
pochodzące z rożnych epok. Usłyszeliśmy słynne Now is the month of Maying, zarówno w opracowaniu Tomasa Morley’a (bodaj najsłabszy wykonawczo punkt programu) jak i mniej znane Gustava Holsta. O gloriosa virginum – Palestriny, a następnie Pendereckiego. Ave Maria Antona Brucknera i Pawła Łukaszewskiego.
Na finał koncertu przypadły dwie Sobótkowe śpiewki Kazimierza Serockiego – reprezentujące tu cykl – CIRCULUS VITAE – MUZYKA TRADYCJI I OBYCZAJU. Znakomite, błyskotliwe inspirowane folklorem utwory, przykłady najlepszy opracowań tego gatunku, biorące początek jeszcze w Pieśniach Kurpiowskich Szymanowskiego. W wykonaniu Radiówki zabrzmiały świeżo i ożywczo, wywołując gromki aplauz bardzo licznie zebranej publiczności. Chór kilkakrotnie bisował, a szczególne uznanie i sympatię publiczności zdobyła dyrygentka chóru: młoda i utalentowana Agnieszka Franków-Żelazny, która podjęła się artystycznej opieki i prowadzenia na nowo powstającego zespołu.
Na finał koncertu przypadły dwie Sobótkowe śpiewki Kazimierza Serockiego – reprezentujące tu cykl – CIRCULUS VITAE – MUZYKA TRADYCJI I OBYCZAJU. Znakomite, błyskotliwe inspirowane folklorem utwory, przykłady najlepszy opracowań tego gatunku, biorące początek jeszcze w Pieśniach Kurpiowskich Szymanowskiego. W wykonaniu Radiówki zabrzmiały świeżo i ożywczo, wywołując gromki aplauz bardzo licznie zebranej publiczności. Chór kilkakrotnie bisował, a szczególne uznanie i sympatię publiczności zdobyła dyrygentka chóru: młoda i utalentowana Agnieszka Franków-Żelazny, która podjęła się artystycznej opieki i prowadzenia na nowo powstającego zespołu.
Pierwszy koncert odnowionego Chóru
Polskiego Radia, przyniósł nie tylko pozytywne efekty jego
paromiesięcznej pracy, ale także spełnienie pokładanych w nim wielkich
oczekiwań środowiska muzycznego. Miejmy nadzieję że zespołowi uda się
zbudować stały mocny skład, wypracować spójne rozpoznawalne brzmienie i
stać się wiodącym chórem, który będzie mógł reprezentować polską sztukę
także na arenie międzynarodowej.
Tytuł koncertu: PIERWSZY KROK W CHMURACH
24 lutego 2013, godz. 19.30
Miejsce – Sala Siemiradzkiego, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.
Cykl – MUZYCZNE OŚRODKI ŚWIATA
Gerald Finzi – My spirit sang all day
Benjamin Britten – Rosa mystica
Antony Ritchie – Widow’s song – Bread
Darius Milhaud – LaudateDominum
Cykl – MUZYKA I WNĘTRZE - minimalizm.
UrmasSisask – Laudate Dominum
UrmasSisask – Libera me
Cykl – EWOLUCJA STYLÓW - różnoimienne tematy i obsady.
Tomas Morley – Now is the month of Maying
Gustav Holst – Now is the month of Maying
Palestrina – O gloriosavirginum
Penderecki – O gloriosavirginum
Charles Villiers Stanford – Coelosascendithodie
PawełŁukaszewski – Ave Maria
Anton Bruckner – Ave Maria
Vic Nees – Japanese songs: The dune of Tosa, Soran song of Hokkaido
Cykl – CIRCULUS VITAE – MUZYKA TRADYCJI I OBYCZAJU
Kazimierz Serocki – Sobótkowe śpiewki (dwie z cyklu)
Komentarze
Prześlij komentarz