Przejdź do głównej zawartości

Koncert Prawykonań "Muzyczne obrazy"

Już w najbliższą niedzielę 17 lutego 2013 będzie miało miejsce szczególne wydarzenie – w wykonaniu Marii Rozynek (sopran) i Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal odbędzie się koncert prawykonań, złożony z sześciu nowych utworów polskich kompozytorów. Współorganizatorem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Na koncercie zabrzmią utwory nie tylko znanych i cenionych kompozytorów, którzy
są związani z PWM od wielu lat (jak  Mikołaj Górecki i Marcel Chyrzyński), ale także twórców najmłodszego pokolenia polskich kompozytorów, którzy zdołali w niedługim czasie wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na scenie muzycznej: Justyna Kowalska-Lasoń, Ewa Fabiańska, Paweł Piotr Pietruszewski i Adam Porębski. Łączy ich zarówno śmiały, oryginalny język muzycznej ekspresji, jak i uwieńczony sukcesem udział w Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego, organizowanym przez PWM (Ewa Fabiańska i Justyna Kowalska-Lasoń to laureatki IX edycji konkursu, a Paweł Piotr Pietruszewski i Adam Porębski – ubiegłorocznej). W programie koncertu znalazły się kompozycje: Ukiyo-e oraz Offenbarungen Und Eingebungen, które powstały dzięki programowi „Zamówienia kompozytorskie” MKiDN – realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Zapraszamy serdecznie na to niezwykłe wydarzenie. WSTĘP WOLNY


Data:
17 lutego 2013, niedziela, godz. 18:00
Miejsce:
Poznań, Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1

Wykonawcy:
Maria Rozynek – sopran
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus
Agnieszka Duczmal - dyrygent

Program:
Adam Porębski – Semi-overture
Ewa Fabiańska – Offenbarungen Und Eingebungen
Mikołaj Górecki – Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo i orkiestrę smyczkową
Justyna Kowalska-Lasoń – Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy
Marcel Chyrzyński – Ukiyo-e
Paweł Piotr Pietruszewski – RiFFFonia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...