Przejdź do głównej zawartości

Podróże historyczno-muzyczne Savalla


Misteria Paschalia SavallLegendarny Jordi Savall staje się powoli także legendą festiwalu Misteria Paschalia, zaszczycając go swoją obecnością każdego roku, przywożąc zawsze nowy projekt muzyczny.Fot. Grzegorz Ziemiański/ KBF/ FotoHuta
Savall – muzyk o ogromnym dorobku twórczym, przeszedł bardzo długą drogę do punktu, w którym się znajduje obecnie. W ciągu dziesiątek lat pracy artystycznej przemierzył cały obszar muzyki dawnej, niekiedy nawet wykraczając poza niego. Ten geniusz violi da gamba przez lata wykonywał wszystkie dostępne utwory na ten instrument, wiele z nich sam przywrócił do życia po wiekach nieistnienia. Przyczynił się do odzyskani rangi należnej temu wspaniałemu instrumentowi i zapoczątkował wielki ruch powrotu do grania na gambie. Savall wraz z zespołami, które stworzył i prowadzi (Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya), odniósł światowy sukces, wykonując największe dzieła muzyki dawnej oraz otwierając słuchaczy na nowy repertuar, także spoza kręgu zachodnioeuropejskiego.
Po latach odtwarzania muzyki zapomnianej, setkach koncertów i pionierskich nagrań w nurcie wykonań „historycznie poinformowanych”, Savall wkroczył na nową drogę swoistej syntezy nurtów muzycznych i kultur etnicznych. Prezentowane w ubiegłych latach projekty takie jak: Jerusalem czy Lachrimea Caravaggio były tego najlepszym przykładem.
Misteria Paschalia SavallNowy projekt Dinastia Borgia, który tym razem zaprezentował Savall i jego muzycy, jest próbą rekonstrukcji obrazu brzmieniowego czasów wielkiego rodu Borgiów. Jest to obraz bardzo złożony i wielostronny. Od muzyki późnego średniowiecza po barokową polifonię, od muzułmańskich śpiewów po niemiecki chorał luterański.
Fot. Grzegorz Ziemiański/ KBF/ FotoHuta
Wykonanie muzyków z Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya było na najwyższym poziomie, znakomicie oddane niuanse stanowią o wyjątkowości tej muzyki. Artyści doskonale wyczuwają wszelkie elementy taneczne tkwiące w muzyce hiszpańskiej, zresztą sekcja rytmiczna zespołu Savalla, jest bodaj najlepszą jaką słyszałem wśród wielu zespołów muzyki dawnej.
Największe wrażenie w projektach Savalla zawsze robią na mnie elementy muzyczne poza europejskie. W tym koncercie pojawiło się kilka utworów o rodowodzie bliskowschodnim, przywołujących średniowieczne wydarzenia historyczne Półwyspu Iberyjskiego. To właśnie na styku różnych kultur powstają – moim zdaniem – najciekawsze rezultaty artystyczne. Kultura hiszpańska, naznaczona w średniowieczu inwazją muzułmańską, nosi w sobie pierwiastki kultury arabskiej, być może najlepiej odczuć to można w muzyce z tamtego okresu o czym przekonaliśmy się po raz kolejny dzięki Savallowi.
Misteria Paschalia SavallRóżnorodność, wielokulturowość, barwność, a zaraz spójność to najważniejsze atuty kolejnej już podróży historyczno-muzycznej, na którą zaprosił nas Jordi Savall. Miejmy nadzieję, że za rok zabierze nas na kolejną. Nie miałbym nic przeciwko, aby porzuciwszy europejski przyczółek, Savall znów udał się kierunku wschodnim, jeszcze dalej i dalej, jak na swej płycie sprzed kilku lat Orient-occident – jednej z najciekawszych produkcji w jego dorobku.
Fot. Grzegorz Ziemiański/ KBF/ FotoHuta

Dinastia Borgia
Środa, 4 kwietnia 2012, Kościół św. Katarzyny godzina 20.00
Wykonawcy  
Hespèrion XXI
La Capella Reial de Catalunya
Jordi Savall – viola da gamba, kierownictwo artystyczne

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do