Przejdź do głównej zawartości

Okolice i peryferia – szukając własnych inspiracji

Drugi dzień 8. Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego „Źródła i Inspiracje” przyniósł koncert dwu zespołów o diametralnie różnym obliczu brzmieniowym, stylu i charakterze. 
 
Fińska grupa Sule/Lahti/Savolainen Trio wystąpiła w pierwszej części koncertu prezentując muzykę gatunkowo zbliżoną do smooth-jazzu, jednak przefiltrowaną przez skandynawskie poczucie brzmieniowości dalekie od najbardziej typowej dla tego gatunku odmiany amerykańskiej. Jest to muzyka o ciemnym wyciszonym brzmieniu, niezwykle klimatyczna, nieco tajemnicza, odległa o kojąco wydłużonym czasie narracji muzycznej. Na potrzeby tego koncertu fińskie Trio wystąpiło w składzie czteroosobowym! Zapraszając do wspólnego grania dyrektora artystycznego Festiwalu czyli Jana Pilcha, który towarzyszył zespołowi grając na perkusji. 

W skład Tria wchodzi dwóch finów: Penti Lahti znakomity saksofonista i Panu Savolainen grający wirtuozowsko na wibrafonie oraz pianista z Węgier –  Laszlo Sule. Muzycy zaprezentowali własne kompozycje inspirowane nordyckim folklorem z elementami improwizacji. Był to bardzo dobry występ, świetne brzmienie zespołu, precyzja wykonania z jednej strony i typowa skandynawska surowość i oszczędność materii muzycznej z drugiej.
 
W drugiej części koncertu wystąpiła młoda polska grupa Levity grająca polistylistyczny rodzaj muzyki alternatywnej przesączonej najrozmaitszymi naleciałościami etnicznymi i gatunkowymi. Zespół tworzą trzej muzycy: klawiszowiec, perkusista i basista o ogromnym potencjale energetycznym, potrafiący wywołać na scenie dużo pozytywne go hałasu. 
 


Trudno mówić o muzyce tworzonej przez Levity, słowa stają się bardzo nieporęczne w zderzeniu z tym tworzywem. Przyznam, że nie zawsze nadążałem za inwencją i szalonymi improwizacjami muzyków Levity, ale ogólne wrażenie jest pozytywne, głównie ze względu na pomysłowość oryginalność dźwięków jakie wydobywali ze swych instrumentów młodzi muzycy.


Piątek, 10 lutego 2012
godz. 19.00 Koncert
Okolice i peryferia – szukając własnych inspiracji

Sule/Lahti/ Savolainen Trio (Fin/Hun)
Penti Lahti – saksofony
Laszlo Sule – fortepian
Panu Savolainen – vibrafon
Jan Pilch – instrumenty perkusyjne

Levity (PL)
Jacek Kita – klawisze
Piotr Domagalski – basy
Jerzy Rogiewicz – perkusje



zdjęcia z archiv. organizatora

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do