Przejdź do głównej zawartości

Liturgia w starym kościele - MUZYKA W STARYM KRAKOWIE


Chór kameralny "Kijów" fot. Daniel Wierzejski


Jak co roku w ramach festiwalu MUZYKA W STARYM KRAKOWIE przynajmniej jeden z koncertów poświęcony jest muzyce cerkiewnej. Po zeszłorocznej wizycie zespołu z Bukaresztu tym razem zaprezentował się Chór Kijów z Ukrainy.

Chór ten został założony w 1990 roku i składa się z profesjonalnych śpiewaków, absolwentów wyższych uczelni muzycznych z Ukrainy. Rzeczywiście poziom wykonawczy śpiewaków z Kijowa jest bardzo wysoki o czym można się było przekonać już od pierwszych dźwięków. 
 

Usłyszeliśmy dziś zarówno znakomicie brzmiący zespół chóralny jak i głosy solowe, niemal anielskie o pięknej bardzo naturalnej barwie. Chór ten dysponuje śpiewakami o bardzo szerokiej skali głosu od typowych cerkiewnych głębokich basów po bardzo wysokie głosy męskie. Do wykonania, w drugiej części koncertu przyłączył się również żeński skład zespołu, o niemniej pięknych głosach. Co również istotne muzycy Ci nie poprzestali jedynie na sprawności technicznej w wykonywanej muzyce, lecz głęboko wniknęli w muzyczną i duchową warstwę śpiewanych liturgii.


W programie koncertu znalazły się dwie historyczne liturgie. Pierwsza anonimowego autora pochodząca z XVI wieku – Liturgia św. Jana Złotoustego z Irmologionu Przemyskiego i druga Boska Liturgia św. Jana Złotoustego XVII-wiecznego kompozytora Symeona Pekalickiego. Obie poznaczone na chór i głosy solowe, choć pierwsza z nich wykonana została wyłącznie przez głosy męskie. Liturgie te jak przystało na muzykę prawosławną prezentowały wielkie bogactwo inwencji melodycznej, górującej nad warstwą harmoniczną czy rytmiczną.
 

Chór Kijów zachwycił słuchaczy przede wszystkim swoistą delikatnością śpiewu, nie było to typowe potężne brzmienie bizantyjskich chórów, lecz bardzo subtelne wywarzone niemal kontemplacyjne wykonanie olśniewające bardzo prostym i naturalnym głosem.



MUZYKA W STARYM KRAKOWIE
Piątek 19 sierpnia 2011, godzina 20.00
- Muzyka cerkiewna 
Bazylika Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała 26
CHÓR KAMERALNY „KIJÓW“
MYKOŁA HOBDYCZ – dyrygent
Program:

Anonim – Liturgia św. Jana Złotoustego z Irmologionu Przemyskiego
(Przemyśl XVI wiek)

Symeon Pekalicki – Boska Liturgia św. Jana Złotoustego
Symeon Pekałyćky (XVII wiek)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...