Przejdź do głównej zawartości

NOSPR i GWIAZDY JAZZU



Dwa niezwykle koncerty w wykonaniu gwiazd jazzu – Tomasza Stanki, Roberty Gambarini, Vladyslava Sendeckiego, światowej sławy NDR Big Band z Hamburga oraz najlepszej polskiej orkiestry symfonicznej - NOSPR odbędą się w 6 lipca w Sali im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz 7 lipca w Filharmonii Krakowskiej.
 
W programie pierwszej części koncertów usłyszymy utwór na trąbkę, fortepian, orkiestrę i big band jazzowy autorstwa młodego niemieckiego kompozytora Wolfa Kerscheka. Partię trąbki wykona legendarny Tomasz Stańko, przy fortepianie zasiądzie Władysław „Adzik” Sendecki, znakomity polski pianista, aktualnie mieszkający i pracujący w Niemczech. Będzie to zatem spotkanie jazzu i klasyki na najwyższym szczeblu. Zespołem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz Big Bandem NordDeutscher Rundfunk będzie dyrygował Szymon Bywalec.

Część drugą wypełnią fragmenty gershwinowskiej Porgy and Bess w nowej aranżacji Stefana Sendeckiego (brata „Adzika”); gwiazdą będzie jedna z czołowych światowych, młodych śpiewaczek jazzowych - Roberta Gambarini.

Gambarini urodziła się w Turynie. Po sukcesach we Włoszech, 1998 przeniosła się do USA, gdzie szlifowała warsztat wokalny, wygrywała konkursy jazzowe i współpracowała z wieloma wybitnymi artystami, m.in. z Herbiem Hancockiem, Christianem McBridem, Tootsem Thielemansem i Hankiem Jonesem („You Are Thre”, 2008); prowadziła też własne trio. Posiada ciekawą barwę głosu, preferuje klasyczny styl, nawiązujący do najlepszych wzorów jazzowej wokalistyki, zwłaszcza Elli Fitzgerald, Sary Vaughan i Carmen McRae. Kilkakrotnie nominowana do Grammy Awards została zwyciężczynią dorocznej, prestiżowej ankiety Amerykańskich Krytyków Muzycznych w 2010 w kategorii wokalistka jazzowa.


Czwartek, 7 lipca 2011, godzina 20.00

Filharmonia Krakowska


Wykonawcy:

NDR Big Band
Tomasz Stańko trąbka
Władysław "Adzik" Sendecki fortepian
Roberta Gambarini śpiew
Szymon Bywalec dyrygent
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach



Program

Wolf Kerchek
Koncert na trąbkę, fortepian, orkiestrę symfoniczną i big band jazzowy
George Gershwin
Porgy and Bess (arr.
Stefan Sendecki)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...