Przejdź do głównej zawartości

Festiwal Mahlera w Krakowie trwa


Po wysłuchaniu drugiej i szóstej z dziesięciu symfonii Gustawa Mahlera teraz przyszedł czas na trzecią, którą usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Słoweńskiej z Lublany pod dyrekcją Daniela Callegari.

III Symfonia d-moll na orkiestrę symfoniczną, solo altu, chór żeński i dziecięcy pochodzi z 1896 roku, jest to sześcioczęściowe dzieło o gigantycznych rozmiarach. Pierwotnie każda z części posiadała tytuł wskazujący na literacki program danego obrazu muzycznego, w późniejszym czasie kompozytor owe tytuły usunął. Warto jednak je przytoczyć dla lepszego zrozumienia ideowych oraz wyrazowych intencji twórcy.
 


I – Pan budzi się, wkracza lato
II – O czym opowiadają mi kwiaty na łące
III – O czym opowiadają mi zwierzęta w lesie
IV – O czym opowiada mi człowiek
V – O czym opowiadają mi aniołowie
VI – O czym mówi mi miłość


Program ten przedstawia kosmologię Mahlera, stanowiącą hierarchiczne uporządkowanie bytów. Warto osobiście przekonać się jak owe obrazy przekładają się na świat dźwięków muzycznych.

Czwartek, 9 czerwca 2011, godzina 19.00
Filharmonia Krakowska
Gustav Mahler – III Symfonia d-moll
Orkiestra Filharmonii Słoweńskiej (Lublana)
Chór Żeński Filharmonii Krakowskiej
(przygotowanie - Teresa Majka-Pacanek)
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
(przygotowanie - Małgorzata Chyła)
Daniele Callegari – dyrygent
Martina Gojčeta Silić – alt

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...