Przejdź do głównej zawartości

Muzyka cerkiewna w Krakowie

Bazylika oo. franciszkanów, fot. D. W.
Dobiegły końca Krakowskie Spotkania z Muzyką Cerkiewną, była to już osiemnasta edycja tej zacnej imprezy, wprowadzającej krakowskich słuchaczy w świat mistyki wschodniego śpiewu i modlitwy.
 
Tegoroczne spotkania zainicjował (21 maja) w krakowskiej cerkwi występ Młodzieżowego Chóru im. ks. Mychajły Werbyckiego. Jest to mieszany chór z Przemyśla złożony z bardzo młodych wykonawców, którzy w niezwykle piękny sposób zaprezentowali klasyczną muzykę cerkiewną. Mimo niektórych niedoskonałości wykonawczych trzeba powiedzieć, że chórzyści świetnie się spisali. Życzyłbym wielu polskim chórom młodzieżowym takiej formy. w ogóle życzyłbym sobie więcej tak dobrze śpiewających zespołów w Polsce. Pewne mankamenty w strojeniu dźwięków nie były poważne, ani też przeszkadzające, gdyż śpiew który usłyszeliśmy był bardzo wierny i przekonywujący. Niestety publiczność nie dopisała zbyt licznie, a szkoda bo repertuar koncertu był rzeczywiście atrakcyjny i nieznany zbyt dobrze szerszej publiczności, więc była okazja poszerzyć horyzonty, o obszar muzyki tradycji wschodniej.
 
Axion, fot. D. W.
Drugi dzień przyniósł występ Oktetu Lwowskiego Seminarium Duchownego p.w. Świętego Ducha „TEOFOROS”. Tych ośmiu seminarzystów ze Lwowa znakomicie wypełniło swymi głosami przestrzeń kościoła św. Barbary. Z równym zaangażowaniem śpiewali muzykę liturgiczną jak i ukraińskie pieśni ludowe co wywołało entuzjastyczne reakcje wśród skromnie zebranej publiczności. Mimo młodego wieku śpiewacy z „TEOFOROS” pokazali, że mają wiele do powiedzenie w zakresie śpiewu liturgicznego, za kilka lat bez wątpienia staną się w pełni profesjonalnymi muzykami. Chciałoby się kiedyś usłyszeć krakowskich seminarzystów wykonujących w tak dobrym stylu muzykę liturgiczną Kościoła Zachodniego. 

Po kilku dniach przerwy spotkania z muzyką cerkiewną ruszyły w czwartek (26 maja) trzecim koncertem w wykonaniu Chóru Radia i Telewizji Mołdawii Capella „Moldova” Kiszyniów z Mołdawii. Muzycy przedstawili szeroki repertuar typowej muzyki prawosławnej, zabrakło natomiast akcentu etnicznie mołdawskiego, który przybliżyłby brzmienie tamtejszej muzyki. Zarówno chór jak i solista o głębokim potężnym basowym głosie – bardzo dobrze zabrzmieli w wielkiej przestrzeni gotyckiej bazyliki Świętej Trójcy, ojców Dominikanów.

Homin, fot. D. Wierzejski

Czwarty koncert odbył się w pięknych wnętrzach kościoła Mariackiego. Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest” z Symferopolu na Ukrainie zaprezentował się z jak najlepszej strony. Bardzo wyrównane proporcje głosów, szeroki zakres dynamiki, lekkość i precyzja wykonawcza to główne ich atuty. 
 
Koncert sobotni zorganizowany został w ramach Dni Lwowa w Krakowie dzięki czemu bazylika ojców franciszkanów szczelnie została wypełniona publicznością. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. prezydent miasta Krakowa, mer miasta Lwowa, oraz ambasador Ukrainy. Wystąpił Miejski chór Homin ze Lwowa i można śmiało powiedzieć że była to eksplozja wolumenu dźwięku i żaru modlitwy. Po entuzjastycznych reakcjach publiczności można wnioskować, że na wszystkich występ zrobił wielkie wrażenie. W zasłyszanych po-koncertowych wypowiedziach słuchaczy pobrzmiewał zachwyt i oczarowanie.

Bazylika oo. franciszkanów, fot. D. W.

Odsłona finałowa spotkań z muzyką  cerkiewną miała miejsce na krakowskim Podgórzu w wyjątkowym neogotyckim kościele św. Józefa. Bardzo młody Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej „AXION”, który istnieje od roku 1999, tworzą legniccy licealiści, studenci oraz osoby pracujące. Od początku prowadzi go Jarosław Lewków przy współpracy Wiry Hryhorenko-Lewków, oboje są absolwentami Akademii Muzycznej im. P. Czajkowskiego w Kijowie. Zespół wykonał znakomicie dobrany repertuar, efektowny, ambitny i wymagający. AXION posiada bardzo dobrze brzmiące soprany i chyba mały niedobór w głosach męskich, choć mimo tego w partiach burdonowych panowie brzmieli bardzo dobrze.
Zakończone właśnie XVIII Krakowskie Spotkania z Muzyką Cerkiewną, na pewno bardzo pozytywnie zapadną w pamięci słuchaczy, już czekających na przyszłoroczną edycję Spotkań.
Daniel Wierzejski
XVIII Krakowskie Spotkania z Muzyką Cerkiewną 21-29 maja 2011 
PROGRAM:

21 maja godzina 18.00 Cerkiew Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie
Młodzieżowy Chór im. ks. Mychajły Werbyckiego
22 maja godz. 14.30, Kościół Św. Barbary
Oktet Lwowskiego Seminarium Duchownego p.w. Świętego Ducha „TEOFOROS”
26 maja godz. 20.30, Bazylika oo. Dominikanów
Chór Radia i Telewizji Mołdawii Capella „Moldova” Kiszyniów (Mołdowa)
27 maja godz. 19.30, Bazylika Mariacka
Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest” Symferopol (Ukraina)
28 maja godz. 20.00, Bazylika oo. Franciszkanów
Chór Homin z Lwowa
29 maja godz. 16.00, Kościół św. Józefa (ul. Zamojskiego 50)
Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej „AXION” Legnica

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do