Przejdź do głównej zawartości

Ludus Passionis – Gra o Męce Pańskiej w Tyńcu



W wyjątkowej scenerii średniowiecznego benedyktyńskiego opactwa w Tyńcu: w kościele, na dziedzińcu oraz w sali Petrus, wystawiony zostanie XIII-wieczny dramat liturgiczny Ludus Passionis – Gra o Męce Pańskiej w wykonaniu Scholi Teatru Węgajty z udziałem scholi benedyktynów tynieckich oraz chłopięcego chóru Filharmonii Krakowskiej.
   
Będzie to pierwsze i jedyne w Krakowie wykonanie dramatu pochodzącego z średniowiecznego rękopisu Carmina Burana z klasztoru Benediktbeuern w Bawarii. Ta słynna XIII-wieczna antologia świeckich i satyrycznych pieśni łacińskich oprócz pieśni, zawiera kilka dramatów religijnych, między którymi znajdujemy dwie Pasje. Dramat Ludus de Passione będący samodzielnym obrzędem, jednym z pierwszych misteriów, używa jednak środków estetycznych i stylistycznych należących do tradycji dramatu liturgicznego, takich jak śpiew gregoriański, antyfony, responsoria, tony lekcyjne, plankty. 
 
Warstwa muzyczna dramatu została opracowana przez samego Marcela Pérèsa. W rękopisie tekst opatrzony jest bezliniową notacją neumatyczną. Oznacza to, że wskazany jest tylko ruch melodii, ornamentacje oraz do pewnego stopnia rytm, podczas gdy wysokość dźwięków odczytać można tylko w sposób przybliżony. W tych przypadkach, gdzie tekst nie posiada opracowania muzycznego, melodie zostały skomponowane przez autora opracowania. Niektóre fragmenty, zwłaszcza pochodzące z liturgii i zaznaczone w rękopisie jedynie swoim incipitem, zostały zrekonstruowane na podstawie innych paralelnych źródeł. 
 
Schola Teatru Węgajty to znakomity i bardzo unikatowy zespół powstały w 1994 roku, tworzą go śpiewacy, aktorzy, muzycy, plastycy, teatrolodzy i muzykolodzy pochodzący z 6 krajów europejskich. Schola zajmuje się rekonstrukcją średniowiecznych dramatów liturgicznych, prezentacjami muzyczno-teatralnymi, badaniami nad tradycjami śpiewu liturgicznego i sakralnego i antropologią kultury. Od 1996 roku realizuje projekt International Meetings on „Drama and Liturgy”, którego założeniem jest m.in. opracowywanie i wystawianie średniowiecznych dramatów liturgicznych oraz włączanie ich w całoroczny cykl liturgii. 
 
To wyjątkowe wydarzenie muzyczno-duchowe przeniesie uczestników w czasy średniowieczne, warto tego doświadczyć.
 
Daniel Wierzejski
 
Ludus Passionis – Gra o Męce Pańskiej
 
9 kwietnia 2011 o godz. 19.45
Opactwa Benedyktynów w Tyńcu
ul. Benedyktyńska 37, 30 - 398 Kraków 
 
Wykonawcy: Schola Teatru Węgajty
 
Marius Peterson, Marcin Szargut, Maciej Kaziński, Konrad Zagajewski, J. Wolfgang Niklaus, Serhii Petryczenko, Geoffrey Norris, Maciej Góra, Robert Pożarski, Marcin Bornus-Szczyciński, Katarzyna Jackowska, Beata Oleszek, Monika Paśnik-Petryczenko 
 
Reżyseria: Johann Wolfgang Niklaus

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...