Przejdź do głównej zawartości

Ludus Passionis – Gra o Męce Pańskiej w Tyńcu



W wyjątkowej scenerii średniowiecznego benedyktyńskiego opactwa w Tyńcu: w kościele, na dziedzińcu oraz w sali Petrus, wystawiony zostanie XIII-wieczny dramat liturgiczny Ludus Passionis – Gra o Męce Pańskiej w wykonaniu Scholi Teatru Węgajty z udziałem scholi benedyktynów tynieckich oraz chłopięcego chóru Filharmonii Krakowskiej.
   
Będzie to pierwsze i jedyne w Krakowie wykonanie dramatu pochodzącego z średniowiecznego rękopisu Carmina Burana z klasztoru Benediktbeuern w Bawarii. Ta słynna XIII-wieczna antologia świeckich i satyrycznych pieśni łacińskich oprócz pieśni, zawiera kilka dramatów religijnych, między którymi znajdujemy dwie Pasje. Dramat Ludus de Passione będący samodzielnym obrzędem, jednym z pierwszych misteriów, używa jednak środków estetycznych i stylistycznych należących do tradycji dramatu liturgicznego, takich jak śpiew gregoriański, antyfony, responsoria, tony lekcyjne, plankty. 
 
Warstwa muzyczna dramatu została opracowana przez samego Marcela Pérèsa. W rękopisie tekst opatrzony jest bezliniową notacją neumatyczną. Oznacza to, że wskazany jest tylko ruch melodii, ornamentacje oraz do pewnego stopnia rytm, podczas gdy wysokość dźwięków odczytać można tylko w sposób przybliżony. W tych przypadkach, gdzie tekst nie posiada opracowania muzycznego, melodie zostały skomponowane przez autora opracowania. Niektóre fragmenty, zwłaszcza pochodzące z liturgii i zaznaczone w rękopisie jedynie swoim incipitem, zostały zrekonstruowane na podstawie innych paralelnych źródeł. 
 
Schola Teatru Węgajty to znakomity i bardzo unikatowy zespół powstały w 1994 roku, tworzą go śpiewacy, aktorzy, muzycy, plastycy, teatrolodzy i muzykolodzy pochodzący z 6 krajów europejskich. Schola zajmuje się rekonstrukcją średniowiecznych dramatów liturgicznych, prezentacjami muzyczno-teatralnymi, badaniami nad tradycjami śpiewu liturgicznego i sakralnego i antropologią kultury. Od 1996 roku realizuje projekt International Meetings on „Drama and Liturgy”, którego założeniem jest m.in. opracowywanie i wystawianie średniowiecznych dramatów liturgicznych oraz włączanie ich w całoroczny cykl liturgii. 
 
To wyjątkowe wydarzenie muzyczno-duchowe przeniesie uczestników w czasy średniowieczne, warto tego doświadczyć.
 
Daniel Wierzejski
 
Ludus Passionis – Gra o Męce Pańskiej
 
9 kwietnia 2011 o godz. 19.45
Opactwa Benedyktynów w Tyńcu
ul. Benedyktyńska 37, 30 - 398 Kraków 
 
Wykonawcy: Schola Teatru Węgajty
 
Marius Peterson, Marcin Szargut, Maciej Kaziński, Konrad Zagajewski, J. Wolfgang Niklaus, Serhii Petryczenko, Geoffrey Norris, Maciej Góra, Robert Pożarski, Marcin Bornus-Szczyciński, Katarzyna Jackowska, Beata Oleszek, Monika Paśnik-Petryczenko 
 
Reżyseria: Johann Wolfgang Niklaus

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do