Przejdź do głównej zawartości

Musica humana

Musica humana jest jedną z tych audycji, które nie tylko dają przyjemność obcowania z wielką sztuką, lecz również pozwala lepiej wniknąć w myślenie ludzi dawnych wieków ich odczuwanie, a także pomaga odnaleźć nasze korzenie kulturowe. Audycja ta przedstawia interdyscyplinarne spojrzenie na świat dawnej sztuki, filozofii, nauki i obyczajów, które znalazły swe odbicie muzyce średniowiecza i renesansu.
Skąd tytuł audycji? Musica humana – jest zgodnie z terminologią Boecjusza - harmonią mikrokosmosu, czyli duszy i ciała człowieka, w odróżnieniu od musica mundana, czyli harmonii wszechświata. Zaś muzyka, tworzona przez ludzi – musica instrumentalis jest tylko odwzorowaniem tych dwóch poprzednich, wyższych harmonii. 
 
Zacytujmy tu słowa Ewy Obniskiej – autorki audycji
 
- Myślę, że zwłaszcza audycje traktujące o muzyce dawnej można tak nazwać. Muzyka ta jest tak dalece przefiltrowana przez upływ czasu i wrażliwość mijających pokoleń, że mówi nam o tej niepowtarzalnej harmonii, która bywa udziałem tylko człowieka, gdyż tylko w nim dokonuje się synteza tego, co materialne z tym, co niematerialne. Będzie to więc cykl audycji, mówiących o muzyce dawnej, jej rozwoju, jej problematyce, zawsze wpisanej w kontekst kulturowy danej epoki. Audycji szukających podobieństw, analogii, czasem - kontrastów, z innymi przejawami sztuki, także - z myślą filozoficzną, niekiedy także - z panującym obyczajem, czy wydarzeniami dziejowymi. Będą to raczej „wątki z historii muzyki”, niż jej regularny wykład, zawsze opatrzone znakomitymi nagraniami.
Temat najbliższej audycji będzie Biblijna „Pieśń nad pieśniami” w muzyce dawnej
Tekst biblijnej Pieśń nad pieśniami inspirował kompozytorów już od początków XV wieku, skłaniając do tworzenia muzycznej poetyki lirycznej o łagodnym brzmieniu. W dojrzałym renesansie muzyka owocowała kompozycjami na wskroś zmysłowymi o głębokiej emocjonalności i wyjątkowej szacie brzmieniowej. Wśród twórców zainspirowanych tym tematem są takie jak: J. Dunstable, O. di Lasso i G.P. da Palestrina.

Informacje o audycji:
Musica humana: Pieśń nad pieśniami
Niedziela, 13 lutego 2011, o godzinie 22.00 w II Programie Polskiego Radia

Na audycję zaprasza Ewa Obniska

Daniel Wierzejski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...