Przejdź do głównej zawartości

Sylwestrowy wieczór w Filharmonii krakowskiej

fot. Piotr Ulanowski

Jak oryginalnie i ciekawie spędzić sylwestrowy wieczór z dala od telewizyjnej komercyjnej papki? Na szczęście można znaleźć wiele interesujących ofert kulturalnych jedną z propozycji jest wyjątkowy koncert w Filharmonii krakowskiej.
Podczas gali sylwestrowo-noworocznej wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wystąpi nadzwyczajna amerykańska sopranistka Gwendolyn Bradley, solistka Metropolitan Opera, śpiewaczka występująca na najważniejszych scenach operowych świata. Oba wieczory wypełni muzyka George’a Gershwina, Leonarda Bernsteina oraz Negro Spirituals. W pierwszej części koncertów wykonany zostanie poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu, skomponowany przez Gershwina podczas jego tournee po Europie.. Następnie usłyszymy suitę orkiestrową z musicalu West Side Story, skomponowanego przez Leonarda Bernsteina. Wieczory zamkną pieśni Negro Spirituals
Gwiazdą wieczoru będzie Gwendolyn Bradley – amerykański sopran liryczno-koloraturowy, solistka Metropolitan Opera. Odebrała wszechstronne studia muzyczne w North Caroline School of the Arts, Curtis Institute of Music oraz w Academy of Vocal Arts w Filadelfii. Debiutowała w Metropolitan Opera w 1981 roku. Światowa kariera artystki zaczęła się rolą Gildy w Rigoletto Verdiego. Na rodzimej scenie Metropolitan Opera zasłynęła rolami w Ariadnie na Naksos, Uprowadzeniu w Seraju , Rigoletto, Porgy and Bess, tytułową  rolą w Słowiku Strawińskiego, czy partią Olimpii w Opowieściach Hoffmanna (wersja telewizyjna). Obecnie łączy działalność artystyczną z pracą pedagogiczną – wykłada w Nyack College oraz w The Masters School Dobbs Ferry w Nowym Jorku.


Daniel Wierzejski

Sylwester 12.31.2010, piątek - godzina 18.00
oraz 1 i 2 stycznia 2011, sobota/ niedziela - godzina 17.00

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Paweł Przytocki - dyrygent
Gwendolyn Bradley - sopran

Program:
George Gershwin - Amerykanin w Paryżu
Leonard Bernstein - Symphonic Dances from West Side Story
* * *
Leonard  Bernstein - Tonight /West Side Story/
George Gershwin - By Strauss /Porgy and Bess/
Richard Rodgers, Lorenz Hart - My Funny Valentine  /opr. K.  Herdzin/
George Gershwin - Summertime /Porgy and Bess/
Andrew Lloyd Webber - All I ask of You /Phantom of the Opera/
John Lennon - Yesterday /opr. D. Zboch/
Honor Honor  /Negro Spiritual/
O What a Beautiful City  /Negro Spiritual/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do