Przejdź do głównej zawartości

Sylwestrowy wieczór w Filharmonii krakowskiej

fot. Piotr Ulanowski

Jak oryginalnie i ciekawie spędzić sylwestrowy wieczór z dala od telewizyjnej komercyjnej papki? Na szczęście można znaleźć wiele interesujących ofert kulturalnych jedną z propozycji jest wyjątkowy koncert w Filharmonii krakowskiej.
Podczas gali sylwestrowo-noworocznej wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wystąpi nadzwyczajna amerykańska sopranistka Gwendolyn Bradley, solistka Metropolitan Opera, śpiewaczka występująca na najważniejszych scenach operowych świata. Oba wieczory wypełni muzyka George’a Gershwina, Leonarda Bernsteina oraz Negro Spirituals. W pierwszej części koncertów wykonany zostanie poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu, skomponowany przez Gershwina podczas jego tournee po Europie.. Następnie usłyszymy suitę orkiestrową z musicalu West Side Story, skomponowanego przez Leonarda Bernsteina. Wieczory zamkną pieśni Negro Spirituals
Gwiazdą wieczoru będzie Gwendolyn Bradley – amerykański sopran liryczno-koloraturowy, solistka Metropolitan Opera. Odebrała wszechstronne studia muzyczne w North Caroline School of the Arts, Curtis Institute of Music oraz w Academy of Vocal Arts w Filadelfii. Debiutowała w Metropolitan Opera w 1981 roku. Światowa kariera artystki zaczęła się rolą Gildy w Rigoletto Verdiego. Na rodzimej scenie Metropolitan Opera zasłynęła rolami w Ariadnie na Naksos, Uprowadzeniu w Seraju , Rigoletto, Porgy and Bess, tytułową  rolą w Słowiku Strawińskiego, czy partią Olimpii w Opowieściach Hoffmanna (wersja telewizyjna). Obecnie łączy działalność artystyczną z pracą pedagogiczną – wykłada w Nyack College oraz w The Masters School Dobbs Ferry w Nowym Jorku.


Daniel Wierzejski

Sylwester 12.31.2010, piątek - godzina 18.00
oraz 1 i 2 stycznia 2011, sobota/ niedziela - godzina 17.00

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Paweł Przytocki - dyrygent
Gwendolyn Bradley - sopran

Program:
George Gershwin - Amerykanin w Paryżu
Leonard Bernstein - Symphonic Dances from West Side Story
* * *
Leonard  Bernstein - Tonight /West Side Story/
George Gershwin - By Strauss /Porgy and Bess/
Richard Rodgers, Lorenz Hart - My Funny Valentine  /opr. K.  Herdzin/
George Gershwin - Summertime /Porgy and Bess/
Andrew Lloyd Webber - All I ask of You /Phantom of the Opera/
John Lennon - Yesterday /opr. D. Zboch/
Honor Honor  /Negro Spiritual/
O What a Beautiful City  /Negro Spiritual/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...