Przejdź do głównej zawartości

Oktawa to nie tylko interwał




OCTAVA ensemble
Zespół powstał z potrzeby śpiewania, z chęci sięgnięcia do różnorodnego repertuaru.

Oktawa to najczystszy i najdoskonalszy z interwałów muzycznych, mieszczący w sobie wszystkie pozostałe mniejsze interwały, od starożytności uznawany był za konsonans. Symbolizuje pełnię, zgodność brzmienia, harmonię, doskonałość. Do tego zespołu cech nawiązuje nazwa Octava Ensemble – młodego, ambitnego, krakowskiego kameralnego zespołu chóralnego.

Octava Ensemble to oktet wokalny, który w 2004 roku w Krakowie założyli wówczas jeszcze studenci Akademii Muzycznej. Z potrzeby śpiewania, z chęci sięgnięcia do różnorodnego repertuaru, także tego nie uwzględnianego w kanonie akademickim. Zespół szybko zaczął się piąć po szczeblach kariery, zdobywając szereg najważniejszych nagród na konkursach, by wymienić tu tylko kilka: w 2008 roku – Grand Prix, Nagroda Główna Złota Lutnia im. Jerzego Libana z Legnicy, I nagroda oraz Nagroda Główna w 39. edycji Ogólnopolskiego Turnieju Chórów „LEGNICA CANTAT”. Zaś obecny rok przyniósł nominację do nagrody związku producentów audio-video FRYDERYK 2010 za nagranie CD Missa Pulcherrima B. Pękiel i motetów G.G. Gorczyckiego.

Zespół ma już na swoim koncie pierwszy album płytowy, zawierający kompozycje dwóch polskich mistrzów związanych z kapelą katedralną na Wawelu: mszę Missa pulcherrima i motet Sub Tuum praesidium Bartłomieja Pękiela oraz pięć motetów maryjnych Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Wszystkie dzieła zarejestrowane zostały w Katedrze na Wawelu. W planach zespołu jest nagranie kolejnych dwu płyt, do których realizacji dojdzie najprawdopodobniej już za kilka miesięcy. Pierwszy z albumów będzie zwierał cztery msze polskiego baroku, do nagrania których zaproszono zespół Ottavia Dantone – Accademia Bizantina. Na drugi album złożą się też kompozycje dawnych polskich kompozytorów, zinterpretowane w nowatorski sposób, który może zaskoczyć wielu słuchaczy i ukazać naszą rodzimą muzykę w nowym świetle, w realizacji tego nagrania wezmą udział: jeden z polskich raperów oraz pianista Piotr Orzechowski.

Octava Ensemble jest imponująco wszechstronnym zespołem, stale koncertującym i wykonującym szeroko rozpięty repertuar od muzyki dawnej po kompozycje współczesne, od muzyki tradycyjnej po nowoczesną rozrywkę, muzykę zarówno świecką jaki liturgiczną.

Koncerty Octava Ensemble godne są uwagi zwłaszcza ze względu na znakomite, bardzo spójne brzmienie wszystkich głosów. W najbliższym czasie będziemy mieli okazję wysłuchać zespołu Octava Ensemble w dwu ciekawych projektach: 21 października w ramach Festiwalu Unsound – szwedzki duet Wildbirds & Peacedrums zaprezentuje swój futurystyczno/prymitywistyczny soul w towarzystwie 14-osobowego chóru złożonego z członków Schola Cantorum Reykjavík Chamber Choir oraz Octava Ensemble. Zaś w listopadzie w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej zaprezentują program przygotowywany na płytę z polską muzyka dawną.

Gorąco polecamy.

Daniel Wierzejski



Skład zespołu

soprany: Agnieszka Drabent i Anna Magiera

alty: Małgorzata Langer-Król i Łukasz Dulewicz (kontratenor)

tenory: Zygmunt Magiera i Marek Opaska

basy: Bartłomiej Pollak i Marcin Wróbel

kierownictwo artystyczne: Zygmunt Magiera



Zapraszamy do odwiedzenia strony zespołu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do