Przejdź do głównej zawartości

Pierwszy wśród najlepszych o zmierzchu na Wawelu



Daniel Stabrawa. Fot. archowum organizatorów festiwalu

Daniel Stabrawa pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich jednej z najsłynniejszych i najlepszych orkiestr symfonicznych na świecie, zagra wraz ze swoim zespołem kameralnym dla krakowskiej publiczności na Wawelu o zmierzchu.

Pochodzący z Krakowa – Daniel Stabrawa absolwent tutejszej Akademii Muzycznej, najpierw w latach 70-tych był koncertmistrz historycznej już Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, później w 1983 roku dołączył do Berlińskich Filharmoników, a po trzech latach został ich pierwszym koncertmistrzem i solistą. Jest on też założycielem i prymariuszem zaliczanego do światowej elity kwartetu smyczkowego Philharmonia Quartet Berlin, który w krótkim czasie zdobył międzynarodowe uznanie i renomę, występując w najważniejszych salach muzycznych świata. Od dwudziestu lat zajmuję się również dyrygenturą, prowadząc znane zespoły polskie i niemieckie.

Na najbliższym wawelskim koncercie wystąpi on z młodymi muzykami z Krakowa, którzy pod jego kierownictwem wykonają: Trio fortepianowe g-moll op. 8 Fryderyka Chopina oraz Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 Juliusza Zarębskiego.

Oba utwory to arcydzieła kameralistyki polskiego romantyzmu Trio fortepianowe jest młodzieńczą kompozycją 19-letniego Chopina z czasów studenckich. Jak pisze Mieczysław Tomaszewski „Jest to konstrukcja o charakterze dramatycznym: muzyczny dramat w czterech aktach, lecz dramat con lieto fine: z zakończeniem pogodnym, choć niepozbawionym pewnej melancholii.”

Natomiast Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 to utwór Juliusza Zarębskiego młodego przedwcześnie zmarłego kompozytora, znakomicie się zapowiadającego o nie przeciętnym talencie. Zarębski studiował kompozycje i fortepian w Konserwatorium Wiedeńskim, które ukończył w 1872 ze złotymi medalami Kontynuował studia w Konserwatorium Petersburskim, którego dyplom uzyskał w przeciągu zaledwie trzech miesięcy. Następnie udał się do Rzymu gdzie przez rok studiował pod kierunkiem Liszta, którego stał się ulubionym uczniem. Jemu właśnie zadedykuje swoje najwybitniejsze dzieło, Kwintet fortepianowy. Jest to utwór wysoce oryginalny, łączący instrumentalną wirtuozerię i wielką inwencją melodyczną, harmoniczną i kolorystyczną. Mistrzostwo techniczne i porywająca dramaturgia dzieła oraz aura romantycznego uniesienia to największe waloru utworu.

młodzi Wawel o zmierzchuWszystko już najbliższy weekend: 13 i 14 sierpnia o godzinie 19.30, jak zwykle wśród zabytkowych murów Dziedzińca Stefana Batorego na Wawelu, nie dostępnego dla zwiedzającym przy innych okazjach. W razie niepogody organizatorzy przewidzieli przeniesienie koncertu do znajdującego się nieopodal Centrum Wystawowo-Konferencyjnym Zamku Królewskiego, by nic nie przeszkodziło muzycznej uczcie.

Młody zespół Daniela Stabrawy. Fot. archiwum organizatorów festiwalu

Gorąco polecam

Daniel Wierzejski

Wykonawcy:

Daniel Stabrawa – skrzypce, kierownictwo artystyczne
Maria Zofia Stabrawa – skrzypce
Ewa Szczepańska – altówka
Krzysztof Sadłowski – wiolonczela
Marcin Koziak – fortepian

Program:

Fryderyk Chopin (1810-1849), Trio fortepianowe g-moll op. 8

Juliusz Zarębski (1854-1885), Kwintet fortepianowy g-moll op. 34

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...