Przejdź do głównej zawartości

Cracow Duo o zmierzchu na Wawelu



Cracow Duo to nie tylko wielki muzyczny talent to również nieprzeciętny umysł naukowy. To zespół dwóch młodych krakowskich muzyków, absolwentów znakomitych uczelni polskich i zagranicznych, koncertujących, nagrywających wspólnie płyty, odnoszących coraz większe sukcesy. To dwa znakomicie współgrające ze sobą instrumenty: fortepian i wiolonczela.

Jak pisze o nich magazyn The Strad „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”.

Cracow Duo, fot. z archiwum organizatorów

Marek Szlezer, rocznik 1981, jest jednym z najczęściej koncertujących polskich pianistów młodego pokolenia. Jego karierę zainicjował spektakularny sukces: zdobycie w wieku lat 12 Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie. Kształcił się w Paryżu, Krakowie oraz Belgii. Obecnie, poza karierą artystyczną, również uczy w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2009 uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych. Jest odkrywcą twórczości fortepianowej Jadwigi Sarneckiej, której kompozycje nagrał dla wydawnictwa płytowego DUX, a materiały nutowe opracował dla PWM.

Jan Kalinowski, rocznik 1982, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana. Swoje umiejętności doskonalił w Paryżu, a następnie w Stuttgarcie. Nagrał dla wydawnictwa DUX komplet otworów na fortepian i wiolonczelę Aleksandra Tansmana. Również on prowadzi działalność dydaktyczną w Akademii Muzycznej w Krakowie, w roku 2009 otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych.

W wykonaniu Cracow Duo wysłuchamy muzyki największych twórców kameralistyki epoki romantyzmu: Chopina, Schumanna i Francka. W najbliższy weekend: 6 i 7 sierpnia o godzinie 19.30, jak zwykle w nastrojowej scenerii zabytkowych murów Dziedzińca Stefana Batorego usytuowanego tuż za Katedrą na Wawelu. Warto zauważyć że te królewskie przestrzenie nie są dostępne dla zwiedzającym przy innych okazjach więc to dodatkowy atut koncertów wawelskich. W razie złej pogody organizatorzy przewidzieli przeniesienie koncertu do Centrum Wystawowo-Konferencyjnym Zamku Królewskiego, by nic nie przeszkodziło muzycznej uczcie.

Daniel Wierzejski


„Wawel o zmierzchu” 6 & 7 sierpnia godzina 19.30

Wykonawcy:

Marek Szlezer – fortepian

Jan Kalinowski – wiolonczela



Program:

Fryderyk Chopin (1810-1849) Introdukcja i Polonez C-dur op. 3



Robert Schumann (1810-1856) Fantasiestücke op. 73

1. Zart und mit Ausdruck

2. Lebhaft, leicht

3. Rasch und mit Feuer



Cesar Franck (1822-1890) Sonata A-dur

1. Allegretto ben moderato

2. Allegretto

3. Recitativo - Fantasia: Ben moderato - Molto lento

4. Allegretto poco mosso

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie