Przejdź do głównej zawartości

Festiwal Muzyki Niezwykłej 2017

Spotkanie Wschodu z Zachodem


Drugą równie niewątpliwą gwiazdą Festiwalu była wybitna serbska śpiewaczka Divna Ljubojević – jedna z najbardziej znanych wykonawczyń muzyki cerkiewnej o bardzo charakterystycznym, krystalicznie czystym głosie. Artystka wystąpiła wraz ze swym zespołem Melódi, wykonując popularne arcydzieła muzyki wschodniej. Koncert był również zwieńczeniem trwających przez tydzień wokalnych warsztatów mistrzowskich, w czasie których Divna przygotowywała grupę uczestników do wspólnego występu oraz uczyła sztuki śpiewu i interpretacji muzyki cerkiewnej, ze szczególnym uwzględnieniem specjalnego podejścia do tekstu sakralnego.

Uczestnicy warsztatów wykonali ogromną pracę opanowując w przeciągu sześciu dni kilka niełatwych utworów opartych na tekstach starocerkiewnosłowiańskich i prezentując je na koncercie pod dyrekcją artystki. Być może najtrudniejszym zadaniem obok opanowania całej materii muzycznej, było przestawienie się na odmienny od zachodnioeuropejskiego śpiewu na samogłoskach, na wschodni sposób śpiewania z mocno udźwięcznionymi spółgłoskami oraz specyficzna, narracyjna rytmizacja tekstów.

Divna znakomicie wyegzekwowała od śpiewaków nawet najdrobniejsze niuanse interpretacyjne, zawładnąwszy zespołem, który całkowicie poddał się jej władzy.

Było to niezwykłe spotkanie nie tylko z fenomenalnym głosem Divny Ljubojević, ale także - inną od zachodnioeuropejskiej - duchowością i wrażliwością estetyczną śpiewu Kościoła Wschodniego. Wszyscy artyści wraz uczestnikami kursu wywarli duże wrażenie na publiczności, która wymogła brawami kilka bisów.
Pełny tekst relacji z Festiwalu Muzyki Niezwykłej dostępny - tutaj










c.d.n.

fot. Katarzyna Klimek FDOL

Daniel Wierzejski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie